V USA nařídili inspekci u 2 600 boeingů kvůli problému s kyslíkovými maskami
Federální úřad pro letectví (FAA) v pondělí nařídil inspekci 2 600 strojů Boeing 737 kvůli nebezpečí selhání kyslíkových masek. Informovala o tom agentura Reuters. Podle FAA se inspekce týká modelů 737 MAX a 737 NG, u nichž lidé opakovaně nahlásili, že se generátory kyslíku pro cestující posouvají z předepsané polohy, což může mít za následek jejich selhání. V krajním případě by tak cestujícím neposkytly doplňkový kyslík při snížení tlaku na palubě.
Americký výrobce letadel Boeing v pondělí přistoupil na mimosoudní uznání viny v případě dvou smrtelných nehod letadel 737 MAX v letech 2018 a 2019. Oznámilo to podle agentury AP americké ministerstvo spravedlnosti. V rámci dohody Boeing zaplatí pokutu 243,6 milionu dolarů. Firma se také zavázala k investicím do programů bezpečnosti a kontroly kvality. Dohodu musí ještě schválit soud.
Žalobci o navrhované dohodě o vině na konci června informovali rodiny obětí. Ty během konferenčního hovoru vyjadřovaly hněv, protože dohoda podle nich Boeing dostatečně nežene k odpovědnosti za smrt jejich příbuzných, uvedla advokátka Erin Applebaumová, která část rodin zastupuje.
Dohromady při obou haváriích v letech 2018 a 2019 zahynulo 346 lidí. Za nehodami letounů 737 MAX 8 indonéské společnosti Lion Air a aerolinek Ethiopian Airlines stály problémy s asistenčním softwarem. Systém nazvaný MCAS měl pilotům pomáhat letadlo ovládat. V obou případech je ale překvapil nečekaným a nepředvídatelným zásahem do řízení. Od druhého pádu v březnu 2019 model nesměl 20 měsíců létat.
Nedávný audit výroby 737 MAX u Boeingu a dodavatele Spirit AeroSystems podle FAA zjistil několik případů, kdy firmy nedodržely požadavky na kontrolu kvality výroby. Série skandálů ve společnosti Boeing vyvolala personální otřesy. Výkonný ředitel David Calhoun v jejich důsledku do konce roku odejde z čela firmy, výměna ale čeká i další manažery.
Při nynějším vyšetřování informátoři z Boeingu v dubnu americkému Senátu sdělili, že modely 737 MAX, 787 Dreamliner a 777 měly vážné výrobní problémy. Boeing se dostal do centra pozornosti i letos v lednu, kdy se letadlu společnosti Alaska Airlines za letu utrhla část trupu, která zaslepuje otvor pro případný další nouzový východ. S dírou v trupu pak letadlo přistálo.
Zdroj: ČTK