Kofola loni vydělala přes 600 milionů korun, navrhuje doplatek dividendy 13,50 Kč na akcii
Kofola ČeskoSlovensko dále roste, a to organicky i díky akvizicím. Loni dosáhla tržeb přes 11 miliard korun a čistého zisku více než 600 milionů. Příjmy podniku podpořil vstup do skupiny Pivovary CZ i příznivé letní počasí. Kofola zároveň oznámila, že valné hromadě navrhne ke schválení dividendu z loňského zisku 21 Kč na akcii. Při výplatě ale má být tento podíl na zisku ponížen o už loni vyplacenou zálohu 7,50 Kč.
Tržby Kofole proti roku 2023 narostly o 27,5 %. EBITDA vyskočil o 47,7 % na 1,85 miliardy korun a čistý zisk byl meziročně vyšší o 76,8 %. Výnosy vzrostly ve všech segmentech, v kategorii sycených nápojů se zvýšily o 14,1 % na 3,87 miliardy a v segmentu vod byly s výsledkem 3,11 miliardy meziročně vyšší o 9,8 %. Tržby z prodeje piva a ciderů dosáhly 1,19 miliardy korun, a na celkových výnosech skupiny se tak podílely asi desetinou. Vyšší byly kvůli akvizicím i prodejní a marketingové náklady, meziročně narostly o 28,7 % na 3,20 miliardy korun.
Tržby bez příspěvku akvírovaných firem loni dosáhly 9,69 miliardy korun po předloňských 8,69 miliardy. EBITDA bez tohoto příspěvku pak byl 1,55 miliardy korun po 1,25 miliardy za rok 2023.

Kofola ČeskoSlovensko - vývoj tržeb a EBITDA
Společnost v září zasáhly záplavy (výroba Kofoly v Krnově a Pivovarů CZ v Hanušovicích a Litovli). Z pojištění za tuto událost skupina získala 174,9 milionu korun, včetně 50 milionů jako kompenzaci za narušení podnikání a investice související s nahrazením poškozeného majetku.
Z regionů z pohledu tržeb loni nadále dominovaly Česko a Slovensko (dohromady tržby 8,71 miliardy korun, 78,6 % celkových výnosů). Prudce vyskočily výnosy v Polsku (+227,3 % na 357,7 milionu korun), v Česku narostly o více než čtvrtinu, na Slovensku o pětinu a v jaderském regionu o více než desetinu. Výrazný nárůst výnosů v Polsku Kofola vysvětluje prodejem piva a také vyššími prodeji bylinných sirupů a šťáv značky Premium Rosa.

Kofola ČeskoSlovensko - hospodářské výsledky
Prosperují i freshbary a salaterie pod značkou UGO. Freshbarů ke konci loňského roku bylo 37 a salaterií 22. Zhruba půl na půl byl provoz rozdělen mezi samotnou Kofolu a franšízanty, cílem Kofoly je přitom snížit podíl přímo vlastněných provozoven na 33 %. Tržby všech těchto provozů loni narostly o více než pětinu na 493 milionů korun. Silnější byly také prodeje balených nápojů pod značkou UGO a meziročně stabilní byly výnosy z prodeje baleného jídla.

Kofola ČeskoSlovensko - výsledky značky UGO v segmentu Fresh & Herbs
Akviziční aktivity se podepsaly na zadlužení skupiny. Čistý dluh stoupl na 3,95 miliardy korun z 2,86 miliardy ke konci roku 2023. Nicméně díky silnému růstu hospodářských výsledků poměr čistého dluhu k upravenému výsledku EBITDA (ukazatel ND/EBITDA) klesl na 2,14 z 2,28. Management dříve deklaroval jako maximální poakviziční hranici úroveň 3,0. Kofola v Pivovarech CZ získala podíl 51 %, cena transakce ale po domluvě obou stran nebyla zveřejněna. Menšinovými majiteli Pivovarů CZ jsou společnost Úsovsko a investiční skupina RSJ.

Kofola ČeskoSlovensko - zadlužení
Letos Kofola vyhlíží růst celoročních tržeb o 3 %, tedy na asi 11,4 miliardy korun, EBITDA 1,9 až 2 miliardy korun a pokles poměru zadlužení ND/EBITDA na 2,1. Bude-li tento výhled naplněn, bude Kofola cílit na výplatu dividendy 13,50 Kč na akcii. V prvním čtvrtletí celé skupině objem prodejů stoupl o 9 % a jejich hodnota o 8 %.
Výsledky letos podpoří mimo jiné v březnu oznámená akvizice slovenského provozovatele tisíců automatů na nápoje a jídlo VENDING. Její dokončení společnost čeká v tomto čtvrtletí. Loni VENDING dosáhla obratu přes 18 milionů eur a EBITDA přes dva miliony eur.
Zdroj: Kofola ČeskoSlovensko
Aktuality
