US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-0,10 %
NASDAQ+0,13 %
S&P 500-0,03 %
ČEZ+0,17 %
KB+0,30 %
Erste-0,73 %

Izraelsko-íránský konflikt výrazně zvýšil náklady na pojištění lodí plujících přes Rudé moře a Perský záliv

Lodě, námořní doprava, kontejnery, obchod, přístav
Zdroj: Unsplash, Michael

Podle údajů největšího světového pojišťovacího makléře Marsh McLennan si nyní námořní pojistitelé účtují 0,2 % hodnoty lodi za plavby do Perského zálivu, oproti 0,125 % před nečekaným izraelským útokem na Írán minulý týden.

Tomáš Beránek
Tomáš Beránek
19. 6. 2025 | 10:16

Společnost Marsh dále uvedla, že došlo i k nárůstu sazeb válečného rizika pro Rudé moře a pojistné krytí související s izraelskými přístavy se více než ztrojnásobilo na 0,7 %.

Doba platnosti cenových nabídek byla většinou pojistitelů zkrácena na 24 hodin, dříve přitom činila 48 hodin, uvedla Marsh. Tento spěch při přehodnocování nákladů na pojištění námořní dopravy odráží zhoršující se bezpečnostní situaci na Blízkém východě, kde Izrael a Írán v posledních dnech pokračují ve vzdušných útocích.

Konflikt mezi těmito dvěma mocnostmi zvyšuje obavy z možného širšího ozbrojeného střetu, přičemž mnozí bedlivě sledují možnost zásahu Spojených států.

"Vzhledem k tomu, že je situace zatím omezena na tento region, jsou rizika stále pojistitelná, což umožňuje přepravu zboží těmito oblastmi," uvedl pro CNBC Marcus Baker, globální šéf pro oblast námořní dopravy, nákladu a logistiky ve společnosti Marsh. Někteří vlastníci lodí se však v poslední době rozhodli vyhnout strategicky důležitému Hormuzskému průlivu, což podle něj potvrzuje rostoucí nejistotu v odvětví.

Jakob Larsen, šéf bezpečnosti v organizaci Bimco, která zastupuje světové rejdaře, uvedl začátkem tohoto týdne, že eskalující konflikt vyvolává obavy mezi vlastníky lodí a vede k mírnému poklesu počtu lodí proplouvajících oblastí.

Hormuzský průliv, který se nachází mezi Íránem a Ománem, je úzký vodní koridor spojující Perský záliv s Arabským mořem. Je považován za jedno z nejdůležitějších světových úzkých míst v přepravě ropy.

Nemožnost přepravy ropy přes Hormuzský průliv - byť i dočasná - by mohla zvýšit světové ceny energií, prodražit námořní dopravu a způsobit výrazná zpoždění v dodávkách.

Zdroj: CNBC

DopravaMezinárodní obchod
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Miliardové zisky za kvartál. Tohle jsou vítězové české výsledkové sezóny

Miliardové zisky za kvartál. Tohle jsou vítězové české výsledkové sezóny

13. 6.-Tomáš Beránek, Vendula Pokorná
Akcie ČR