BYD zvažuje odklad sériové výroby v Maďarsku, část kapacit možná přesune do Turecka
Čínská automobilka BYD podle informací agentury Reuters zvažuje odklad sériové výroby ve svém maďarském závodě do roku 2026 a zároveň plánuje urychlit spuštění produkce v Turecku. Změna plánů naznačuje snahu optimalizovat náklady a reagovat na aktuální celní politiku Evropské unie.
Zdroje agentury Reuters uvedly, že závod společnosti BYD v maďarském Szegedu by mohl zahájit sériovou výrobu elektromobilů až v roce 2026, přičemž v prvních dvou letech by měl fungovat pod plánovanou kapacitou. Továrna za 4 miliardy eur má mít výrobní kapacitu 150 000 vozů ročně, přičemž cílová kapacita činí až 300 000 kusů. V úvodní fázi by však měla výroba dosáhnout jen několika desítek tisíc vozidel ročně.
Zpoždění podle zdrojů souvisí s komplikacemi při instalaci výrobní linky, která se staví v Číně. Zároveň BYD podle informací zvažuje přesun části produkce do závodu v turecké Manise, jehož spuštění se má nově odehrát již v roce 2025, dříve než původně plánovaný konec roku 2026.
Změna plánů odráží ekonomickou logiku výroby mimo EU. Zatímco elektromobily vyrobené v Číně podléhají v EU 10% clu a dalším 17% antisubvenčním opatřením, výrobky z Turecka se do Unie dovážejí bez cel. Turecko tak představuje flexibilnější alternativu. Kromě BYD oznámila investici v Turecku například i čínská automobilka Chery.
BYD v současnosti vyrábí pro evropský trh výhradně v Číně. Podle odhadů S&P Global Mobility má letos firma v Evropě prodat 186 000 vozidel, což představuje výrazný nárůst oproti 83 000 vozům v roce 2024. Do roku 2029 se očekává, že se prodej téměř zdvojnásobí na přibližně 400 000 vozů.
Restrukturalizace evropských aktivit BYD přichází v době, kdy automobilka čelí zpomalení růstu na domácím trhu a silné konkurenci. Společnost zároveň čelila problémům s nedostatečnou sítí prodejců a manažerským podceněním specifik evropského trhu.
Maďarský závod v Szegedu má sloužit jako evropské sídlo BYD. Podle informací agentury Reuters zde společnost zvažuje výrobu modelů Atto 2, Atto 3 a Dolphin. Stejné modely by se měly vyrábět i v Turecku, kde by navíc měla vzniknout i výroba vozů Seagull a Sealion.
Společnost BYD na žádosti agentury Reuters o komentář nereagovala.
Zdroj: Reuters