US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,23 %
NASDAQ+0,80 %
DOW JONES+0,34 %
PX-0,05 %
ČEZ-0,62 %
NVIDIA+5,11 %

BYD zvažuje odklad sériové výroby v Maďarsku, část kapacit možná přesune do Turecka

Čínská automobilka BYD podle informací agentury Reuters zvažuje odklad sériové výroby ve svém maďarském závodě do roku 2026 a zároveň plánuje urychlit spuštění produkce v Turecku. Změna plánů naznačuje snahu optimalizovat náklady a reagovat na aktuální celní politiku Evropské unie.

22. 7. 2025 | 11:25

Zdroje agentury Reuters uvedly, že závod společnosti BYD v maďarském Szegedu by mohl zahájit sériovou výrobu elektromobilů až v roce 2026, přičemž v prvních dvou letech by měl fungovat pod plánovanou kapacitou. Továrna za 4 miliardy eur má mít výrobní kapacitu 150 000 vozů ročně, přičemž cílová kapacita činí až 300 000 kusů. V úvodní fázi by však měla výroba dosáhnout jen několika desítek tisíc vozidel ročně.

Zpoždění podle zdrojů souvisí s komplikacemi při instalaci výrobní linky, která se staví v Číně. Zároveň BYD podle informací zvažuje přesun části produkce do závodu v turecké Manise, jehož spuštění se má nově odehrát již v roce 2025, dříve než původně plánovaný konec roku 2026.

Změna plánů odráží ekonomickou logiku výroby mimo EU. Zatímco elektromobily vyrobené v Číně podléhají v EU 10% clu a dalším 17% antisubvenčním opatřením, výrobky z Turecka se do Unie dovážejí bez cel. Turecko tak představuje flexibilnější alternativu. Kromě BYD oznámila investici v Turecku například i čínská automobilka Chery.

BYD v současnosti vyrábí pro evropský trh výhradně v Číně. Podle odhadů S&P Global Mobility má letos firma v Evropě prodat 186 000 vozidel, což představuje výrazný nárůst oproti 83 000 vozům v roce 2024. Do roku 2029 se očekává, že se prodej téměř zdvojnásobí na přibližně 400 000 vozů.

Restrukturalizace evropských aktivit BYD přichází v době, kdy automobilka čelí zpomalení růstu na domácím trhu a silné konkurenci. Společnost zároveň čelila problémům s nedostatečnou sítí prodejců a manažerským podceněním specifik evropského trhu.

Maďarský závod v Szegedu má sloužit jako evropské sídlo BYD. Podle informací agentury Reuters zde společnost zvažuje výrobu modelů Atto 2, Atto 3 a Dolphin. Stejné modely by se měly vyrábět i v Turecku, kde by navíc měla vzniknout i výroba vozů Seagull a Sealion.

Společnost BYD na žádosti agentury Reuters o komentář nereagovala.

Zdroj: Reuters

Automobilový průmysl (automotive)Elektromobilita
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

20. 10.-Andrej Rády
Akciový trh