Německá spotřebitelská důvěra klesá, GfK index nejníže od dubna
Ukazatel spotřebitelského klimatu GfK pro Německo se na přelomu července a srpna snížil z -20,3 na -21,5 bodu, čímž zaostal za tržním konsenzem (-19,2 bodu) a dosáhl nejnižší úrovně od letošního dubna. Hlavními faktory zůstávají nejistota ohledně ekonomického vývoje, rostoucí spořivost domácností a obavy z dopadů amerických cel na evropské zboží.
Podle aktuálních údajů institutu GfK se spotřebitelská důvěra v Německu dále zhoršuje. Index ochoty utrácet klesl již druhý měsíc v řadě na -9,2 bodu, zatímco ochota spořit vzrostla na 16,4 bodu – nejvýše od února 2024. Zhoršila se i hospodářská očekávání spotřebitelů, a to z 20,1 na 10,1 bodu, čímž skončila pětiměsíční série zlepšování.
Analytik výzkumného institutu NIM Rolf Buerkl upozornil, že spotřebitelé čelí vysokým cenám potravin, přetrvávající nejistotě a potřebě připravit se na obtížnější časy. Naději naopak přinášejí příjmová očekávání, která se vylepšila již pátý měsíc po sobě a v srpnu dosáhla ročního maxima (15,2 bodu), a to díky solidním mzdovým dohodám a zpomalující inflaci.
Zdroj: Trading Economics, GfK Group