Německý autoprůmysl škrtá desítky tisíc pracovních míst
Německý automobilový sektor ztratil za posledních 12 měsíců téměř 51 500 pracovních míst, což odpovídá zhruba 7 % celé pracovní síly. Podle nové analýzy společnosti EY jsou hlavními důvody propad zisků, slabší zahraniční poptávka, rostoucí čínská konkurence a obchodní politika USA.
Německý automobilový průmysl, jeden z pilířů tamní ekonomiky, čelí těžkým časům. Podle nové zprávy EY založené na datech německého statistického úřadu Destatis přišel sektor během roku do konce letošního června o 51 500 pracovních míst. To odpovídá zhruba 7 % pracovní síly a téměř polovině všech pracovních míst zaniklých v německém průmyslu, kde celkový úbytek činil 114 tisíc.
"Masivní poklesy zisků, nadbytečné kapacity a ochabující zahraniční trhy dělají výraznou redukci pracovních míst nevyhnutelnou," uvedl Jan Brorhilker, partner v auditorské divizi EY Německo. Podle analýzy zmizelo od roku 2019 v autoprůmyslu už 112 tisíc míst.
Kromě propouštění se sektor potýká i s poklesem tržeb. Ve druhém čtvrtletí 2025 se příjmy meziročně snížily o 1,6 %, přičemž například Volkswagen hlásil prudký propad zisku a snížil celoroční výhled.
Německé automobilky navíc dlouhodobě tlačí konkurence z Číny, složitý přechod na elektromobily i byrokracie při zavádění inovací. Další ránu přinesla obchodní politika prezidenta USA Donalda Trumpa – export aut a autodílů do Spojených států se v první polovině roku snížil o 8,6 %. Automobilky zároveň varují před nejistotou kolem nových celních opatření.
Německá ekonomika jako celek už dva roky klesá a letos také nevykazuje přesvědčivý výkon. Po růstu o 0,3 % v prvním čtvrtletí následoval ve druhém pokles o 0,3 %. EY očekává, že tlak na vývoz do USA i Číny přetrvá a počet pracovních míst v průmyslu bude dál klesat.
Zdroj: CNBC