McRib efekt aneb Proč není dobré věřit všemu, co vám přistane v mailu

Analýzy toho, zda je pro americký akciový trh lepší demokratický, nebo republikánský prezident, jste určitě četli. A jistě i desítky podobných. Tváří se jako vědecké práce, ve skutečnosti to jsou ale často jen bezcenné cáry "papíru".
Nick Maggiulli z webu Of Dollars And Data se nesmyslnost podobných analýz pokusil vysvětlit na příkladu výkonnosti akcií firmy McDonald's.
Přiložený graf ukazuje, že když restaurace s logem ve tvaru písmene M ve Spojených státech mimořádně nabízí sendvič McRib, zdražují akcie McDonald's rychleji, než když tento sendvič v nabídce není. Rozdíl v průměrném denním zhodnocení dosahuje sedmi bazických bodů, což anualizovaně dělá 19 %.
Jak ovšem Maggiulli vysvětluje, to, co lze označit jako McRib efekt, je jen obrovská náhoda. "Provedl jsem deset tisíc simulací, v nichž jsem vývoj ceny akcií McDonald's v době mimořádné nabídky sendviče McRib a jindy srovnával, přičemž jsem vedle sebe kladl stejně dlouhá období z let 2010 až 2017," popisuje své zkoumání.
Výsledkem bylo zjištění, že v 4,6 % případů průměrné denní zhodnocení akcií McDonald's bylo o sedm a více bazických bodů vyšší v době nabídky sendviče McRib, ale současně bylo v 4,2 % případů v době nabídky McRib o sedm a více bazických bodů nižší.
"Všechny analýzy tvrdící, že určitá událost vyvolává pokles nebo růst trhu, se pokoušejí jednoduchou kauzalitou vysvětlit dění, v jehož pozadí jsou ve skutečnosti desítky, stovky, možná tisíce faktorů. Před úspěchem Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách všichni tvrdili, že vítězství republikánského kandidáta bude pro akciové trhy katastrofou. A bylo snad?" dodává Maggiulli.
Zdroj: Of Dollars And Data
Aktuality
