US MARKETOtevírá za: 45 h 34 m
DOW JONES+0,78 %
NASDAQ+0,52 %
S&P 500+0,70 %
META-0,55 %
TSLA+2,09 %
AAPL-0,09 %

EOS KSI: Češi po Slovácích vymáhají dluhy až po deseti měsících

České firmy vymáhají po slovenských společnostech v průměru 170 000 Kč, naopak slovenské po českých 31 000 Kč. Češi s vymáháním na Slovensku vyčkávají v průměru deset měsíců, doma jenom pět. Slováci Čechům na zaplacení dluhu dávají jen o dva měsíce více než svým krajanům. Vyplývá to z údajů inkasních agentur EOS KSI ČR a EOS KSI Slovensko.

Redakce IW
Redakce IW
17. 10. 2016 | 13:52
Česká republika

"V zahraničí obvykle hraje roli silná jazyková bariéra, kvůli které společnosti vyčkávají. U slovenských dlužníků můžeme ale tento důvod pominout. Rozhodujícím faktorem je tak neznalost prostředí a legislativy. Podnikatelé také často netuší, na koho se v cizí zemi mohou obrátit," komentoval důvody vyčkávání s nezaplacenými fakturami jednatel EOS KSI Vladimír Vachel. Existují podle něj dokonce i případy, kdy věřitel částku zcela promine a na vymáhání rezignuje.

Co se týče vymáhání dluhů, platí pravidlo, že čím dříve se situace začne řešit, tím větší je šance na návrat peněz. Slovenské firmy mají například zkušenost s horší platební morálkou u faktur po splatnosti, zaplacení opožděných faktur tam trvá průměrně až osm měsíců. V ČR je to o měsíc méně. Také proto nemají s dlužníky takovou trpělivost. Tuzemští věřitelé se tomuto trendu přizpůsobují pomaleji a těch, kteří neriskují a domáhají se zaplacení dluhu za hranicemi státu, je stále relativně málo. "Dluhy fyzických osob se na obou stranách hranic k vymáhání předávají dokonce jen zřídka," dodal Vachel.

Slovenští podnikatelé téměř v polovině případů považují za nutnost předávat pohledávky ke zpracování inkasním společnostem. Češi se v tomto ohledu liší, převládá interní správa pohledávek, která je často doplněna externí právní službou.

Podle průzkumu European Payment Practices 2016 společnosti EOS Group narostl v letošním roce počet fyzických osob, které neplatí za své dluhy záměrně z 15 % na 20 %. Z velké části ale může za nezaplacené pohledávky zapomnětlivost (30 %). Nejčastějším důvodem pro nezaplacené faktury jsou pak problémy s hotovostními toky svých klientů (35 %).

Zdroj: ČTK

Byznys a podnikáníČeská republikaSlovensko
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika