Úderem středeční půlnoci odstartovala elektronická evidence tržeb pro hotely a restaurace

Provozovatelé restaurací a hotelů od středeční půlnoci začali elektronicky evidovat tržby. Týká se to asi 40 000 podnikatelů. V účinnost vstoupil zákon o elektronické evidenci tržeb (EET), jehož zavedení patří mezi stěžejní projekty vládní koalice. Vláda si od evidence slibuje omezení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí.
Zároveň se startem EET se snížila daň z přidané hodnoty (DPH) v oblasti stravovacích služeb s výjimkou alkoholických nápojů z 21 na 15 %. Podnikatelé, kterých se evidence týká, rovněž budou moci uplatnit jednorázovou slevou na dani 5 000 korun jako kompenzaci zvýšených nákladů, které jim nastanou v souvislosti s EET. Slevu mohou podle Lenky Falešníkové z poradenské společnosti BDO Tax uplatnit pouze podnikající fyzické osoby, právnických osob se tato možnost netýká.
Ne všechny tržby v restauracích ovšem podléhají evidenci tržeb. Podle metodiky ministerstva financí nebudou muset podnikatelé evidovat prodej jídla s sebou. Ten spadá pod dodání zboží, kterého se EET bude týkat až od 1. března 2018. Restaurace ale mají možnost takové tržby evidovat dobrovolně. Například restaurace McDonald's nebudou mezi jednotlivými druhy příjmů rozlišovat a budou evidovat všechny tržby. Naopak společnost CrossCafe má nastavené pokladní systémy tak, že odesílají pouze informace o nákupech konzumovaných v provozovně.
Finanční správa minulý týden oznámila, že v prvních týdnech fungování EET nebude postihovat drobná nebo formální porušení zákona. Zásadní nerespektování zákona nebo jeho ignorování ale správa tolerovat nebude. K zásadnímu porušení například patří, že obchodník nebude mít zařízení pro evidenci tržeb. Podle odhadu dodavatelů pokladen potřebných pro EET toto zařízení dosud nemá až 30 % podnikatelů, kteří mají tržby elektronicky evidovat.
Po hotelech a restauracích se budou muset od března příštího roku zapojit do EET maloobchodní a velkoobchodní firmy. Stánkový prodej občerstvení bez zázemí pro hosty ve formě stolů a židlí, například na festivalech, se do evidence zapojí od března 2018, stejně jako prodej na farmářských trzích nebo služby účetních, advokátů i lékařů. Od června 2018 se do systému zapojí například kadeřnice, vybraní řemeslníci nebo opraváři domácích spotřebičů.
Zdroj: ČTK
Aktuality
