Velká a rostoucí vs. malá a stagnující

Snem každého majitele nebo manažera společnosti je vést firmu, která je velká a zároveň rychle roste. O takový podnik je zájem nejen mezi investory, ale také mezi potenciálními zaměstnanci nebo obchodními partnery. A takových firem je málo.
Řídit velkou společnost, která rychle roste, je sice hezké, ale jen malému počtu firem (respektive jejich ředitelů) se to poštěstí. A není to o tom, že by pojem "velká firma" byl relativní, protože být největší firmou v regionu nemusí být to samé jako být největší firmou v zemi, případně na celém světě.
Alespoň nějak růst
Velkých a rychle rostoucích firem zkrátka není mnoho. Zato velkých společností, jejichž růst zpomaluje, je celá řada, byť o tuto fázi vývoje investoři ani manažeři až tolik nestojí. Ztráta schopnosti růst vede ke ztrátě důvěry trhu, mezi zaměstnanci i obchodními partnery. Měnit něco, co v minulosti fungovalo, je složitější než pokračovat v dělání toho, co stále funguje, jak má. Vyžaduje to těžká rozhodnutí, často i přiznání si toho, že se někde udělala chyba, změnily se podmínky na trhu nebo že zkrátka produkty či služby firmy již nejsou pro lidi tak zajímavé. Toto přiznání je sice složité, následná náprava je ale ještě daleko náročnější.
Daleko lepší variantou je být malá firma a růst (a nemusí to být extra rychlá expanze). Menší firma se ještě nemusí bát toho, že ztratí příliš mnoho, a má více prostoru riskovat, byť jde o riziko, které nemusí být navenek patrné. Nemusí řešit problémy s úplnou změnou fungování, chyby může řešit prakticky za pochodu, a to bez ohrožení své existence, a jednodušeji reaguje na nové výzvy.
Chudák malá
Poslední (a nejhorší) možností je malá firma, která neroste. Pokud malá společnost není schopna či ochotna udělat vše proto, aby dosahovala zajímavého růstu, nemůže myslet na dlouhodobý úspěch. Konkurence na trhu je velká a je potřeba se snažit přicházet s něčím novým a originálním. Pokud toho firma není schopna, nemá perspektivu,
Malé firmě v současném prostředí často nemusí stačit ani stabilita příjmů a zisků. Ne každý může být úspěšným podnikatelem nebo majitelem firmy. Růst maskuje mnoho nedostatků, ale absence růstu důsledky těchto nedostatků podtrhuje.
Zdroj: The Reformed Broker