V padesáti na odpis? Naopak, nejlepší čas na založení firmy!

Na dobrý nápad není nikdy pozdě. V podnikání je tomu dokonce naopak. Statistika hovoří jasně - ti, kdo firmu založí v padesáti, mají dvakrát větší šanci na úspěch než ti, kdo byznys rozjedou ve třiceti. A šedesátníci na startu kariéry podnikatele jsou na tom ještě lépe, ve srovnání s třicátníky jsou jejich šance na úspěch třikrát větší.
Americká venture kapitálová společnost Primetime Partners například požaduje, aby ve firmách, do nichž vstupuje, byli ve vedoucích pozicích zastoupeni i lidé vyššího věku. Věří, že díky zkušenostem starší lidé dokážou společnost řídit efektivněji. Tyto úvahy potvrzuje i studie amerického statistického úřadu a dvou profesorů z MIT, která se zabývala vzorkem asi 2,7 milionu zakladatelů firem a došla k závěru, že šéfům těch nejúspěšnějších bylo v době založení podniku mezi roky 2007 a 2014 v průměru 45 let.
"Nápad je jednou stranou mince, tou druhou je jeho realizace. Sebelepší nápad neuspěje, pokud nebude správně uveden do praxe," říká Jeff Haden, autor knihy The Motivation Myth: How High Achievers Really Set. "Pokud nejsou vaše životní zkušenosti bohaté, budou se vám nápady prosazovat hůře. To je důvod, proč bývají starší lidé v byznysu často úspěšnější."
Mark McCarvill z konzultační společnosti Mind Meeting Group zmiňuje jako konkurenční výhodu starších lidí také rozsáhlejší síť kontaktů a zpravidla lepší finanční zázemí, díky kterému nemusejí být v začátcích tak agresivní, a tedy nemusejí podstupovat tak velké riziko.
Důkazů, že ani padesátníci nemusejí věšet hlavu, je nespočet. Jen pár příkladů - Bernie Marcus otevřel první obchod řetězce Home Depot v padesáti, Leo Goodwin založil pojišťovnu Geico rovněž v padesáti, Harland Sanders "rozjel" fastfoodový řetězec KFC ve dvaašedesáti a Arianna Huffingtonová spustila web The Huffington Post v pětapadesáti.
"Vyšší věk může být v některých aktivitách omezující, podnikání mezi ně ale rozhodně nepatří. Studie potvrzují, že starší lidé mají více zkušeností a nadhled, díky čemuž jsou v řadě případů schopni lépe reagovat na různé podněty. Je zkrátka potřeba si věřit a zapomenout na předsudky," dodává McCarvill.
Zdroj: Forbes, inc.com