US MARKETOtevírá za: 0 h 24 m
DOW JONES-0,64 %
NASDAQ+1,61 %
S&P 500+0,72 %
META+2,60 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

Průzkum: Využití umělé inteligence podporuje polovina českých firem

Využití umělé inteligence podporuje (AI) polovina českých společností. Třetina podniků předpokládá, že se v důsledku AI sníží počet pracovních míst na trhu práce. Firmy využívají AI nejčastěji v administrativě, personalistice a marketingu. Vyplývá to z průzkumu HR Trends 2024 společnosti Randstad, do kterého se počátkem roku zapojilo 154 vedoucích pracovníků z HR a managementu z různých sektorů českého trhu.

Největšími benefity umělé inteligence jsou podle průzkumu automatizace opakujících se úkolů a rychlejší zpracování dat, za hlavní výzvy označují zabezpečení dat a nedostatek kvalifikovaných pracovníků.

Zatímco 14 procent firem plánuje rozsáhlé nasazení umělé inteligence a třetina je otevřená jejímu cílenému použití v konkrétních oblastech, 47 procent nemá k AI jasný postoj. Pět procent firem nasazení AI nepředpokládá.

"Adopce AI není jen o technologii, je to také o změně postojů a kultury ve firmách. Čísla ukazují, že naše firmy začínají rozumět výhodám, které AI může přinést, a jsou připraveny investovat do jejího využití,“ uvedl generální ředitel Randstad ČR Martin Jánský.

Zhruba dvě třetiny respondentů se domnívají, že se počet pracovních míst v důsledku zavádění umělé inteligence nezmění. Necelá třetina očekává snížení počtu pracovních míst, pět procent věří, že jejich počet se zvýší.

"Přijetí AI vyžaduje nejen technologické změny, ale také kulturní posun v organizacích, kde musí být zajištěno školení a podpora zaměstnanců, aby mohli s novými systémy efektivně pracovat,“ uvedl Jánský. "Zajištění důvěrnosti a bezpečnosti dat se musí stát prioritou. S novými regulacemi, jako je EU AI Act, se otevírá cesta k transparentnější a bezpečnější implementaci AI,“ doplnil člen investičního výboru fondu Look AI Ventures a expert na AI Martin Dostál.

Téměř 60 procent respondentů očekává nasazení AI v administrativě, 44 procent v IT, 40 procent v personalistice a stejný podíl v marketingu. "Umělá inteligence přináší efektivitu i do oblastí, které dříve jako technologické vnímány nebyly. V oblasti HR například umožňuje personalizovanější přístup k náboru a rozvoji talentů, což snižuje náklady a zvyšuje produktivitu,“ uzavřel Jánský.

Zdroj: ČTK

Byznys a podnikáníČeská republikaUmělá inteligence (AI)
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika