Podnikatelky v Česku narážejí na finanční bariéry a nízkou sebedůvěru, jsou ale optimistické ohledně budoucnosti
Přestože podnikání láká stále více žen v Česku, překážky jako nedostatek financí, nízké sebevědomí a omezená dostupnost podpory jim stále brání v rozjezdu vlastního byznysu. Jaké jsou klíčové výzvy i příležitosti pro ženské podnikání v České republice?
Ženy v Česku chtějí podnikat, brzdí je ale zásadní bariéry. Více než třetina žen v Česku (36 %) zvažovala podnikání, ale každá čtvrtá (25 %) zatím nezačala. Nejčastějšími překážkami jsou nedostatek finančních prostředků (57 %), nízké sebevědomí (29 %) a obavy z neúspěchu (32 %). Mladé generace jsou na tom ještě hůře, více než polovina žen z generace Z si myslí, že podnikání pro ně není dosažitelné.
Ženy se nejčastěji rozhodují pro podnikání kvůli touze po lepší rovnováze mezi pracovním a osobním životem, flexibilní pracovní době, naplnění vlastních snů a nezávislosti na zaměstnavateli. Na druhé straně mezi hlavní překážky patří především nedostatek financí na rozjezd podnikání, nízké sebevědomí a strach z neúspěchu, ale také nedostatek zkušeností a podpory.
Podle průzkumu společnosti Mastercard by ženy uvítaly lepší přístup k financování, téměř třetina by ocenila dostupnější granty a půjčky. Dalšími klíčovými faktory by byly školení v oblasti tvorby podnikatelského plánu, přidělený mentor a více času vyhrazeného na rozvoj podnikání.
Přes všechny překážky jsou ženy podnikatelky v Česku optimistické. Dvě třetiny očekávají, že jejich roční příjmy v příštích pěti letech porostou, přičemž 15 % z nich očekává nárůst o více než 50 %.
Informace v textu vycházejí z výsledků průzkumu, který si objednala společnost Mastercard a realizovala nezávislá výzkumná agentura Opinium. Dotazování proběhlo on-line v prosinci 2024 a lednu 2025 ve 41 zemích světa včetně České republiky, kde se jej zúčastnilo 1 000 respondentů a 70 podnikatelek.
Zdroj: Mastercard