US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Velký bratr, řešení pro byznys i pomoc pro rodiče: Co vše nám geografická data (ne)řeknou

Komplexní mapování zažívá díky stále větší dostupnosti stále většího množství dat boom. I díky tomu se běžný uživatel dostane k turistickým mapám, které mu poradí, v kolik zdolat rozhlednu, aby měl ideální výhled, nebo kterým vodám se kvůli znečištění vyhnout. Podnikům mohou podobné technologie výrazně ušetřit či vydělat. Podrobnosti probírali v pořadu Alter Eko na Rádiu ZET Lubor Lacina z Mendelova evropského centra a Jitka Kominácká, která se o takzvané geografické informační technologie dlouhodobě zajímá.

Roman Chlupatý
Roman Chlupatý
26. 8. 2015 | 7:00
Technologie

Lubor Lacina: Na geografické informační technologie většina z nás jistě narazila, i když si možná nebyla vědoma toho, že se daný produkt či služba honosí takto sofistikovanou nálepkou. Příkladem mohou být v posledních dnech tolik žádaná předpověď počasí nebo sofistikované mapové služby pro turisty. Jak je to v byznysu, objevily se nějaké aplikace, které ho posunují dále, někam, kam jsme si ještě nedávno nedokázali představit, že dojde?

Jitka Kominácká: Vývoj geografických informačních technologií a mapování obecně táhly vždy dva sektory – veřejná správa, která potřebovala vybírat daně, a armáda, která potřebovala vědět, jak se bránit či útočit. Platí to i dnes, veřejná správa a armáda jsou tahouny vývoje a výzkumu. Tyto technologie se ale používají v mnoha sektorech, například v logistice – když něco pošlete nebo objednáte přes internet, můžete sledovat pohyb dané zásilky. Stejně tak pomáhají i při plánovaní rozmístění prodejen a podobně.

Lubor Lacina: Pokud jde o podporu manažerského rozhodování, kterým se dlouhodobě zabýváte, v čem konkrétně mohou geografické informační technologie pomoci?

Jitka Kominácká: Záleží na tom, o jakou manažerskou úroveň či pozici jde, určitě se liší operativní a strategické řízení. Pokud se zaměříme nejprve na druhé zmíněné, může jít o plánování rozmístění nových poboček, skladů a podobně. V případě operativních rozhodnutí se tato technologie nejvíce používá při plánování tras, tedy aby se zboží efektivně rozvezlo, aby obchodní zástupci jezdili efektivně a tak dále.

Lubor Lacina: Četl jsem, že se tyto technologie používají i ve výrobních procesech, že se s jejich pomocí například mapují vady výrobků, a dále že se používají pro mapování vedení ropovodů. Je to tedy i o sledování technických příležitostí a problémů, chápu to dobře?

Jitka Kominácká: V každé firmě nebo na úřadě, kde se technologie používala, byl jeden člověk, který byl za tyto věci zodpovědný a ze kterého občas vypadla nějaká mapa. Teď už se geografické informační technologie integrují do celopodnikových informačních systémů. Jde přitom o nástroje, které umějí pracovat s prostorovou informací. Veškerá data, která ve firmě jsou a obsahují informaci o poloze, patří mezi data, s nimiž se pracuje. Díky tomu je například možné sledovat, jak se pohybuje faktura, tedy kde přesně je. Uživatel přitom nerozlišuje, o jaká data jde, zda jsou geografická, pracuje s tím jako se svým informačním systémem.

Lubor Lacina: Podobné systémy si vytvářejí samotné firmy, nebo tu jsou nějaké specializované společnosti, které jim je s využitím dostupných systémových dat ušijí na míru?

Jitka Kominácká: Záleží na typu firmy, na tom, čím se zabývá, na její velikosti a tak dále. Obecně ale platí, že se ustupuje od toho, že to firmy řeší samy. Existují dodavatelé informačních systémů, kteří umějí pracovat i s geografickou složkou. Podobně jako si dnes nikdo sám nevytváří účetní software, ale prostě si ho koupí, většina firem, když cítí potřebu rozšířit svůj systém o geografickou složku, osloví některou z globálních nebo místních specializovaných společností. Jedna věc je přitom software a druhá samotné "nakrmení" daného softwaru daty. V této souvislosti je dobré připomenout, že stát v poslední době konečně začíná většinu dat, která pořídí za peníze daňových poplatníků, dávat volně k dispozici. To znamená, že jsou náklady na data pro firmy mizivé.

Lubor Lacina: Vypadá to slibně, podnikům to umožní lepší zmapování toho, kudy putují jejich zdroje, a pro běžného uživatele více pohodlí. Nevzniká tím ale také pověstný velký bratr, který bude o každém vědět, kde se pohybuje, a bude těch informací o našem pohybu v prostoru využívat k něčemu, co nám může být nepříjemné?

Jitka Kominácká: Nevím, jak se to celé bude vyvíjet. Určitě to tomu, o čem mluvíte, nahrává, protože již nyní jsme díky tomu, že máme telefon, dohledatelní. Žádných dalších technologií není zapotřebí. Já se na to nicméně dívám optimisticky – díky telefonu například přesně vím, kde se pohybuje můj syn. Můžu nastavit i určité koridory, kde by se mělo dítě pohybovat, a pokud z nich vybočí, telefon mi o tom dá zprávu, což může být třeba taková pojistka pro rodiče. Jinými slovy, všechno lze využít, ale i zneužít.


Pořad Alter Eko, v rámci kterého se přední čeští ekonomové ujímají role moderátorů, si můžete poslechnout na Rádiu ZET každou středu nově po zprávách v 9.45.

Byznys a podnikáníRozhovorTechnologie
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio