S řešením sporů s Volkswagenem může v USA pomáhat exšéf FBI

Bývalý šéf amerického Federálního úřadu pro vyšetřování (FBI) Robert Mueller by ve Spojených státech mohl pomáhat s řešením soudních sporů kvůli emisnímu skandálu automobilového koncernu Volkswagen. Hodlá jej tím pověřit americký soudce, který dohlíží na více než 500 žalob podaných na německou automobilku kvůli nadměrným emisím některých naftových aut.
Mueller "bude v těchto složitých případech využívat svých velkých zkušeností a úsudku k usnadnění debat o urovnání mezi různými stranami," napsal dnes podle agentury Reuters soudce kalifornského soudu Charles Breyer. Muellera, který v současnosti působí jako právník, zamýšlí jmenovat odborníkem na urovnání. Potřeba odborníka na urovnávání soudních sporů je podle soudce akutní. Právníci Volkswagenu a dalších stran mohou případné námitky vůči tomuto záměru vyjádřit do pátku.
Volkswagen se přiznal k používání softwaru, který zhruba 580 000 vozidlům ve Spojených státech umožnil vypouštět až čtyřicetinásobek zákonem povolených emisí. Na celém světě se skandál s manipulacemi s emisními testy týká zhruba 11 milionů naftových aut.
Američtí majitelé vozidel s nadměrnými emisemi by mohli chtít na největší evropské automobilce vysoudit i miliardy dolarů. Americké ministerstvo spravedlnosti minulý týden v samostatném případu podalo na Volkswagen civilní žalobu kvůli tomu, že do téměř 600 000 naftových vozů v USA instaloval zařízení, které umožňovalo skrývat při testech emisí vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.
Americká divize Volkswagenu loni v prosinci najala právníka Kennetha Feinberga, aby vytvořil program pro vyřizování finančních nároků majitelů dotčených automobilů.
Generální ředitel koncernu Matthias Müller v pondělí médiím sdělil, že automobilka by mohla některá auta zasažená skandálem odkoupit zpět, je to prý "teoreticky možné". Podrobnosti neuvedl. Německý deník Süddeutsche Zeitung minulý týden napsal, že firma předpokládá, že v USA bude muset odkoupit zhruba 115 000 aut.
Zdroj: ČTK