US MARKETZavírá za: 3 h 18 m
DOW JONES-0,64 %
NASDAQ+1,61 %
S&P 500+0,72 %
META+2,60 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

Ceny povinného ručení loni v ČR vzrostly v průměru o 30 Kč na 2 775 Kč

Ceny povinného ručení loni v ČR vzrostly v průměru o 30 Kč na 2 775 Kč, tedy o zhruba jedno procento. Pojišťovny na tomto typu pojištění tratí ročně dvě miliardy korun, ekonomická ztráta byla tedy opět asi deset procent ročního pojistného. Důvodem jsou stále rostoucí náklady, řekl v neděli v pořadu Otázky Václava Moravce výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Další vývoj cen povinného ručení Matoušek odhadovat nechtěl. "Z hlediska asociace není možné vysílat signály, že by mělo letos docházet k nějakému zdražení povinného ručení, nebo ne," uvedl Matoušek. Tlak na cenu povinného ručení podle něj způsobuje pětiprocentní růst počtu škod, o pět procent roste také úhrada oprav vozidel a zásadně (o 200 až 300 %) stoupají náklady na škody na zdraví.

Vyšší náklady přinesl nový občanský zákoník, který zrušil tabulky, podle nichž pojišťovny vyplácely škody na zdraví. Částky odškodného, které pojišťovny musí platit obětem nehod, tak podle pojišťoven vzrostly až o čtvrtinu. Vliv na vyšší náklady mají i povinné odvody do Fondu zábrany škod a placení výjezdů hasičských záchranných sborů. Fondu zábrany škod musí pojišťovny platit tři procenta z vybraného povinného ručení a platí i paušální poplatky hasičům 5 600 Kč za hodinu zásahu.

Na zdražení pojistek mělo vliv též zrušení příspěvku nepojištěných motoristů do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Zrušením sankce pro nepojištěné řidiče klesl příjem fondu, proto do něj musí více přispívat pojišťovny, což se projevilo zvýšením pojistného. Pojišťovny nemohou nyní oslovovat nepojištěné majitele vozidel, jejichž počet podle Matouška poroste.

Průměrné pojistné u povinného ručení přitom kleslo od roku 2007 do roku 2013 zhruba o 30 %. V roce 2013 se trend otočil a pojistné začalo zdražovat.

Povinné ručení poskytuje 12 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru a dalších kritérií.

Zdroj: ČTK

AutaČeská republikaDopravaPojištěníPojišťovny
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika