EURO 2016: Co bychom (ne)byli ochotni vytrpět pro trochu té nacionálně vyladěné hysterie?

Velké sportovní události, jako je fotbalové EURO 2016, vtahují do hry miliony příznivců po celém světě. A i když jde jen o hru, ukazuje se, že Evropané sportem intenzivně žijí a jejich emoce mají překvapivý vliv na racionálnost jejich rozhodnutí. Více než šest z deseti Evropanů se chystá fandit svému domácímu týmu a čtvrtina fanoušků by byla ochotna vzdát se jednoho procenta svých ročních příjmů, pokud by to znamenalo zlatou medaili pro "jejich" mužstvo. Českému týmu bude během turnaje fandit 58 % Čechů, v jeho vítězství ale věří jen 11 % z nich. Nejhorlivějšími fanoušky jsou Turci a Poláci, opačný konec žebříčku obsadil Benelux.
"Z průzkumu je patrné, jakou vlnu emocí významná sportovní klání spouštějí. Pod jejím vlivem fanoušci nejen podporují svůj tým do posledního dechu, ale navíc jsou schopni i nečekaných rozhodnutí, například vzdát se procenta svého ročního příjmu pro absolutní výhru svého favorita nebo obětovat měsíc používání mobilního telefonu," říká Libor Vaníček, ředitel retailového bankovnictví ING Bank. "Pětina Čechů by byla ochotna dát za last minute vstupenku na finále za účasti vlastního týmu více než 3 000 korun, 8 % dotazovaných by obětovalo dokonce i více než 5 500 korun."
Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se, zní olympijské motto. Vzdát se 1 % svých příjmů, kdyby to znamenalo výhru jejich týmu, by i tak byla ochotna téměř čtvrtina Evropanů. Nutno podotknout, že evropský průměr táhnou nahoru Turecko a Polsko, kde by za výhru vyměnilo část svých příjmů 54 %, respektive 42 % fanoušků. V Česku by se stejně zachovalo jen 14 % dotázaných.
Mnozí lidé tvrdí, že by byli bez mobilního telefonu doslova ztraceni. Čtvrtina Evropanů nicméně na dotaz, zda by se na měsíc vzdali mobilu výměnou za výhru týmu, který podporují, odpověděla "ano". Největší odhodlání prokázali opět obyvatelé Turecka (42 %), Polska (33 %) a také Rumunska (31 %). V Česku by se kvůli výhře mobilu vzdala asi pětina dotázaných.
Domácí tým je přirozenou volbou všech sportovních fanoušků napříč Evropou, a to s minimálními rozdíly dle věku nebo pohlaví. 64 % Evropanů fandí svému domovskému týmu, a pokud vynecháme ty, kteří nefandí nikomu, vzroste tento podíl dokonce na 79 %. V případě neúčasti na šampionátu nebo vypadnutí v jeho průběhu máme tendence upřednostňovat sousední státy.
Podpora domácího týmu ale neznamená automaticky také víru v jeho vítězství. To dobře dokazuje příklad Polska, jehož tým má v oblibě 72 % jeho obyvatel, ale pouze 18 % očekává jeho výhru. V České republice je připraveno fandit Rosickému a spol. 58 % dotázaných, jeho absolutní výhru však očekává pouze 11 % lidí, což je za Rakouskem a Rumunskem nejnižší podíl v rámci všech sledovaných zemí.
Mezinárodní průzkum pro ING Bank realizovala agentura Ipsos od března do dubna 2016 ve 13 zemích na vzorku 12 561 osob.
Zdroj: ING Bank
Aktuality

