Kofola ČeskoSlovensko loni vydělala 342 milionů korun, v samotném čtvrtém čtvrtletí dosáhla upraveného čistého zisku 12,7 milionu korun

Nápojářská skupina Kofola ČeskoSlovensko v loňském roce dosáhla upraveného čistého zisku 342,1 milionu korun. Za předloňský rok vykázala zisk 373,9 milionu korun. Stejně jako v předešlých letech se Kofole dařilo na českém a slovenském trhu, negativní vývoj byl naopak nadále patrný v Polsku.
Celkové výnosy loni Kofole klesly ze 7,19 miliardy korun na 7 miliard korun a provozní zisk EBITDA se snížil z 1,1 miliardy korun na 1,06 miliardy korun. Pokles tržeb Kofola vysvětluje změnou obchodního modelu v Polsku, kde zefektivnila výrobu a zavřela jeden ze tří výrobních závodů.
Kofola ČeskoSlovensko - hospodářské výsledky za rok 2016
Tržby za samotné čtvrté čtvrtletí klesly z 1,63 miliardy korun na 1,57 miliardy korun, kvartální zisk EBITDA ale díky nižším nákladům stoupl ze 114,1 milionu korun na 213,2 milionu korun a očištěný čistý zisk za poslední tři měsíce loňského roku dosáhl 12,7 milionu korun po ztrátě 82,9 milionu korun ve čtvrtém čtvrtletí 2015.
Kofola ČeskoSlovensko - hospodářské výsledky za 4Q2016
Bez započtení výsledků na polském trhu firmě celoroční tržby vzrostly o 7,8 % (381 milionů korun), zisk EBITDA se zvýšil o 6,6 % (57 milionů korun) a kvartální zisk EBITDA vyskočil o 48,4 % (55 milionů korun) při nárůstu kvartálních tržeb o 3 % (35 milionů korun). Tržby skupiny v adriatickém regionu (Slovinsko, Chorvatsko) loni stouply o téměř 12 %.
"Z makroekonomického hlediska za sebou máme velmi silný rok. Zrychlování růstu ekonomik v regionu střední a východní Evropy příznivě působí také na poptávku po nealkoholických nápojích. Je ovšem potřeba říct, že spotřeba se nyní spíše stabilizuje, než že by rostla," uvedl ve výsledkové zprávě výkonný ředitel Kofoly Jannis Samaras. "Finanční pozice celé skupiny je stabilní, čistý dluh činí 1,69 miliardy korun, poměr čistého dluhu k zisku EBITDA tak dosahuje úrovně 1,59," dodal Samaras. Na konci roku 2015 byl poměr čistého dluhu k zisku EBITDA 1,14.
Velmi solidně k výsledkům celé skupiny opět přispěly fresh bary UGO - počet provozoven se loni zvýšil o 12 a tržby stouply z 275 milionů na 387 milionů korun. V letošním roce chce Kofola pokračovat v rozvoji konceptu UGO salaterií a připravit jej do formy franšíz. Chce také investovat do otevírání nových UGO fresh barů a rozšířit distribuční místa pro UGO paskalizovanou šťávu v lahvičkách.
Kofola ČeskoSlovensko - vývoj počtu barů UGO a vývoj jejich tržeb
Na celkových tržbách Kofoly se loni nejvíce podílely výnosy z prodeje sycených nápojů (46,79 %) a minerálních vod (26,77 %). Následovaly výnosy z prodeje sirupů (10,37 %), produktů v kategorii "ostatní" (8,3 %) a nesycených nápojů (7,77 %). Z regionálního hlediska k tržbám firmy nejvíce přispěly Česká republika (40,12 %) a Polsko (24,81 %), třetí bylo Slovensko (22,6 %) a čtvrté Slovinsko (9,62 %).
EBITDA marže v ČR se loni meziročně zvýšila z 36 % na 37,3 %, na Slovensku stoupla z 32,4 % na 36,5 % a ve Slovinsku se zvýšila z 11 % na 14 %, zatímco v Polsku se propadla z 20,8 % na 12,5 %. Souhrnná EBITDA marže se snížila o desetinu procentního bodu na 15,2 %.
Kofola ČeskoSlovensko - výnosy na jednotlivých trzích (2015 vs. 2016)
"Loňské výsledky jsou v souladu s naším očekáváním. Předchozí rok byl díky teplému létu extrémně vydařený a navázat na něj stejným výkonem byl těžký úkol. Vedle toho jsme se museli postavit čelem k situaci v Polsku, což přineslo dodatečné náklady, zejména v marketingu," uvedl finanční ředitel skupiny Daniel Buryš.
Minulý rok byl pro Kofolu důležitý také z hlediska akvizic. V únoru společnost Radenska, dceřiná firma Kofoly působící jako producent minerálních vod ve Slovinsku, koupila divizi nealkoholických nápojů chorvatské společnosti Badel 1862. Radenska, potažmo Kofola díky tomu ovládla značky Inka, Nara nebo Voćko. Od ledna 2016 také společnost Radenska vyrábí a dodává na chorvatský trh produkty z portfolia společnosti PepsiCo. V prosinci pak Kofola oznámila dokončení akvizice chorvatského výrobce minerálky Studenac, na jehož koupi se dohodla s chorvatskou společností Podravka.
Kofola ČeskoSlovensko - shrnutí výsledků za rok 2016
"Kofole se ve čtvrtém čtvrtletí dařilo na jádrovém československém trhu. V Polsku se pozitivně projevily nákladové úspory. Jednorázové položky, které negativně zatížily účetní zisk, byly vesměs nepeněžní povahy. Celkově tak výsledky vnímáme neutrálně," uvedl analytik z České spořitelny Petr Bártek.
"Snahu společnosti řešit negativní vývoj na polském trhu, který zatěžuje jinak slušné výsledky celé skupiny, vnímáme pozitivně. Předpokládáme, že trh již situaci v Polsku zakomponoval do svých očekávání, a oznámené výsledky tak nebudou mít výraznější vliv na cenu akcií," napsal analytik z Komerční banky Richard Miřátský.
"Kvartální čísla jsou v souladu s naší projekcí, přesto hodnotíme pozitivně dosažení cíle na úrovni zisku EBITDA. Reakce trhu bude pravděpodobně omezena nízkou likviditou," dodal Marek Ševčík z J&T Banky.
Na konferenčním hovoru Kofoly byl finanční ředitel firmy pozitivní ohledně budoucího vývoje marží v ČR, kde by podnik měl těžit z přímé distribuce a ze stabilizace marží v síti UGO. Na českém a slovenském trhu se společnosti daří postupně zvyšovat ceny. Hrubý výhled na letošní rok nicméně opět počítá se "stabilizací zisku EBITDA", když akvizice firmy Studenac a nákladové úspory budou vyváženy investicemi do stabilizace tržeb v Polsku a vyššími cenami cukru. Ty se zvýší asi o 10 %. Investiční výdaje firma letos vidí na "udržovací úrovni" okolo 400 až 450 milionů korun.
"Celkově je pro nás výhled stabilního zisku EBITDA lehkým zklamáním, když jsme očekávali mírný růst. Výhled investičních výdajů je navíc vyšší, než jsme čekali. Akcie Kofoly jsou ale chráněny zlepšujícím se výhledem pro slovenský a český trh a relativně nízkým oceněním," říká Petr Bártek.
Kofola ČeskoSlovensko je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Má sedm výrobních závodů v Česku, Polsku, na Slovensku, ve Slovinsku a Chorvatsku a zaměstnává více než 2 100 lidí, z toho asi 700 v Česku. K jejím výrobkům patří vedle limonády Kofola ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola. V licenci Kofola vyrábí a distribuuje nápoje RC Cola a Orangina. Většinovým vlastníkem Kofoly je společnost KSM Investment patřící rodině Samarasů.
Zdroj: Kofola, ČTK