Za výpadkem roamingu O2 mohl být hackerský útok na ústřednu CETIN

(AKTUALIZOVÁNÍ 21.45) Za rozsáhlým výpadkem roamingu zákazníků společnosti O2 v Česku a na Slovensku by mohl stát hackerský útok na mezinárodní ústřednu firmy CETIN nebo softwarová chyba. Výpadek se od úterního odpoledne dotkl zhruba 250 000 klientů operátora O2, kteří jsou v zahraničí. Nemohli telefonovat a ani se jim nikdo nedovolal. Na středeční tiskové konferenci to řekl člen představenstva firmy CETIN Michal Frankl. Po 21.30 O2 oznámila, že obnovila většinu roamingového provozu.
CETIN provozuje mobilní i pevné sítě, které dříve patřily firmě O2. Ta stejně jako CETIN patří do skupiny PPF a je největším klientem firmy CETIN.
Mezinárodní telekomunikační provoz odbavuje CETIN prostřednictvím dvou ústředen v Praze a v Brně, které se vzájemně zálohují. V úterý došlo z dosud nezjištěných příčin k přetížení jedné ústředny, které se posléze přeneslo i na druhou ústřednu.
Podle generálního ředitele společnosti CETIN Petra Slováčka jde o vážný výpadek, který ve své kariéře nezažil. "Systém pro mezinárodní volání jsme nasadili před několika měsíci a fungoval bez problémů. S americkým dodavatelem pracujeme nepřetržitě na odstranění problému," uvedl Slováček. Podle Frankla bude firma problémy zákazníků O2 kompenzovat. Jak zákazníky odškodní, oznámí O2 ve čtvrtek.
Samotné systémy podle Slováčka nejsou nefunkční, ale zablokovalo se připojení k nim z jednotlivých zemí. Těch svazků jsou přitom desítky až stovky. Ve středu odpoledne tak bylo možné se dovolat v rámci pevné sítě, v mobilní síti se v mezinárodním provozu dařilo spojit jen 5 až 20 % hovorů. Většina roamingového provozu byla opět funkční po 21.30.
Zdroj: ČTK
Aktuality
