Šéf Nissanu Ghosn zůstává v Japonsku ve vazbě

Šéf japonské automobilky Nissan Motor Carlos Ghosn, který je podezřelý z finančních podvodů, zůstane dalších deset dní v Japonsku ve vazbě. Podle středečního vydání deníku Asahi šimbun japonští vyšetřovatelé zvažují, že kvůli nesrovnalostem v řízení obviní celou firmu Nissan jako právnickou osobu.
Ghosn je šéfem tříčlenné aliance automobilek Renault-Nissan-Mitsubishi, která je největší na světě. V pondělí byl Ghosn zatčen a čelí obvinění, že zneužíval firemní peníze Nissanu pro vlastní účely a že podhodnocoval své osobní příjmy ve finančních výkazech. V průběhu pěti let podle dosavadního zjištění kontrolních orgánů automobilky zatajil příjmy v objemu pěti miliard jenů (zhruba jedné miliardy korun).
Nissan hodlá Ghosna ve čtvrtek zbavit vedení firmy, k podobnému kroku se chystá i Mitsubishi. Francouzský Renault přešel úterním rozhodnutím představenstva do rukou dočasné správy, Ghosn ale zatím z jeho čela odvolán nebyl. Ve vazbě může být podle japonských zákonů držen až 20 dní bez oficiálního obvinění a za jeho údajné prohřešky mu hrozí maximálně deset let vězení nebo pokuta deset milionů jenů (dva miliony korun), případně obojí.
Podle informací agentury Bloomberg a tisku mají na Ghosnově odchodu zájem některé kruhy ve vedení Nissanu. Slibují si od něj, že se zbaví francouzského dozoru. Případná válka mezi Nissanem a Renaultem by se jim ale podle Bloombergu mohla vymstít. Podle zdrojů listu Financial Times (FT) plánoval Ghosn fúzi Nissanu a Renaultu, představenstvo japonské firmy ale bylo proti a hledalo cesty, jak jí zabránit.
Automobilky Renault a Nissan jsou majetkově propojené prostřednictvím 20 let staré struktury. Jejich dosavadní šéf ale chtěl fúzí učinit spojení nezvratným, píše FT. Nissan tento týden oznámil, že Ghosna odvolá z funkce na základě několikaměsíčního interního vyšetřování, které zahájil po oznámení whistleblowera, tedy člověka, který o nekalém jednání věděl a upozornil na ně.
Ve čtvrtek je v Paříži očekáván japonský ministr hospodářství Hirošige Seko. Francouzský ministr financí Bruno Le Maire s ním bude jednat o budoucnosti japonsko-francouzské automobilové aliance.
To nejlepší, co francouzská vláda může pro budoucnost Renaultu udělat, by podle agentury Reuters bylo 15% podíl státu ve firmě prodat. Právě obavy z francouzského vměšování jsou totiž jednou z překážek možné fúze s Nissanem, poznamenala agentura. Zároveň ale dodává, že francouzský prezident Emmanuel Macron a jeho vláda by takový krok před veřejností jen těžko obhájili. Pravděpodobně by je totiž podezřívala z upřednostňování zájmů akcionářů před zájmy zaměstnanců.
Společná tržní hodnota Nissanu a Renaultu se od pátku minulého týdne snížila asi o šest procent, respektive o tři miliardy eur. Pro Renault je partnerství s Nissanem zásadní a pokud by se rozpadlo, evropská automobilka by se jen s obtížemi přeorientovala na výrobu ziskových elektromobilů, domnívá se Reuters.
Zdroj: ČTK