US MARKETOtevírá za: 14 h 17 m
DOW JONES-0,21 %
NASDAQ+0,72 %
S&P 500+0,10 %
META+0,51 %
TSLA+4,07 %
AAPL-0,28 %

Kofola v Polsku prodá společnost Hoop Polska, získá minimálně 334 milionů korun

Společnost Kofola ČeskoSlovensko prodá polského výrobce nápojů Hoop Polska firmě ZMB Capital, která vlastní výrobce polských minerálních vod Ustronianka. Kofola to v pondělí uvedla s tím, že součástí prodeje je výrobní závod v Kutnu.

Cena obchodu je minimálně 13 milionů eur, tedy zhruba 334 milionů Kč. Na polském trhu Kofole zůstane společnost Premium Rosa, která vyrábí rostlinné a bylinné produkty.

Transakci budou ještě muset schválit valná hromada Kofoly a polský antimonopolní úřad. Získat souhlas úřadu by však neměl být problém, ZMB Capital totiž nepatří mezi vedoucí firmy na trhu nealkoholických nápojů v Polsku. Uzavření obchodu Kofola očekává letos na jaře.

Hoop Polska vyrábí a prodává Hoop Colu, sirupy Paola, minerální vody Arctic či dětské nápoje Jupik. Od loňského roku také distribuuje ledové čaje Nestea. Ustronianka získá i ochranné značky a převedou se pod ni zaměstnanci i distribuční síť.

Kofola: Aktivity na dalších trzích nebudou prodejem ovlivněny

"Věříme, že se nám podařilo zajistit stabilitu pro společnost Hoop Polska i pro její zaměstnance. Jsme rádi, že společnost bude v rukou Ustronianky, respektované místní firmy s rodinnou tradicí, která působí na trhu řadu let," uvedl Jiří Vlasák z Kofoly. Podle něj nebude mít obchod dopad na ostatní obchodní aktivity na dalších trzích, kde Kofola působí.

Vliv Hoop Polska na hospodaření skupiny Kofola

"Odchod Kofoly z Polska hodnotíme pozitivně. V posledních dvou letech se Kofole na tamním trhu nedařilo zvrátit negativní trend v hospodaření, když se pohybovala na hraně provozní ziskovosti a celkově dosahovala ztráty. Konkrétně za rok 2017 se čistá ztráta firmy očištěná o jednorázové transakce pohybovala kolem 80 milionů korun, za rok 2018 podle našeho odhadu výsledek z Polska nebude lepší," řekl ČTK analytik Fio banky Jan Raška. Kofola se tak podle něj zbaví zátěže, což bude mít pozitivní dopad. Připomněl rovněž, že obchod nezahrnuje prodej uzavřeného závodu v Grodzisku ani práva k ochranným známkám minerální vody Grodziska.

"Cenu transakce hodnotíme jako adekvátní, bez výraznějšího překvapení. Prodej polských aktiv by podle našeho názoru měl představovat pozitivní impuls pro cenu akcií Kofoly," dodal Raška.

Analytici: Prodej přispěje ke stabilizaci hospodaření celé skupiny

To, že Kofola prodává polská aktiva, není podle analytika z J&T Banky Bohumila Trampoty tajemstvím. Pozitivní podle něj je, že se jí podařilo sehnat kupce. "Výsledky Kofoly v Polsku nebyly uspokojivé. Byly buď ztrátové, nebo na nule. Prodej znamená, že se to již nebude opakovat. Kofola zaúčtuje z této transakce účetní ztrátu, ale zvýší se jí hotovostní pozice," uvedl Trampota.

"Účetní zůstatková hodnota Hoop Polska ke konci třetího čtvrtletí 2018 činila 872 milionů Kč, velmi tak bude záležet na tom, jaká bude prodejní cena závodu v Grodzisku včetně ochranných známek. Teprve poté bude možné vyhodnotit celkový finanční dopad prodeje," doplnil analytik Jiří Kostka z Komerční banky.

"Celkově hodnotíme záměr prodat Hoop Polska jako pozitivní krok ke stabilizaci hospodaření celé skupiny. Společnost se bude moci plně soustředit například na adriatický region, kde je značný potenciál především u Chorvatska," dodal Jiří Kostka.

Ustronianka byla založena v roce 1980 a nyní zaměstnává bezmála 500 pracovníků. Vyrábí například sycený nealkoholický nápoj Grappa, dále produkty značky Grapcio nebo Ice Tea Ustronianka Plus.

Kofola má včetně polského Hoopu osm závodů v pěti evropských zemích, po prodeji závodu v Kutnu jich bude mít sedm. V Evropě zaměstnává více než 2 100 lidí, z toho zhruba 700 v Česku. K výrobkům firmy patří kromě Kofoly ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.

Skupině vzrostly za loňská tři čtvrtletí meziročně tržby o 2,3 % na 5,48 miliardy korun. Provozní zisk EBIT stoupl o 39 % na 423,6 milionu korun a ukazatel EBITDA (provozní zisk před odpisy) se zvýšil o 18,2 % na 834,2 milionu korun.

Zdroj: ČTK, Komerční banka

Akcie ČRKofola ČeskoSlovenskoPolskoPotraviny
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika