Avast prodával data uživatelů svých produktů, akcie firmy na zprávu reagují poklesem

Vývojář antivirového softwaru Avast prodával podrobná data uživatelů svých produktů. Píší o tom Hospodářské noviny s odkazem na zjištění serverů Motherboard a PCMag. Mezi kupci dat mají být i společnosti jako Coca-Cola, Microsoft či Google.
Servery Motherboard a PCMag podle Hospodářských novin zjistily, že Avast měl prodávat data o asi sto milionech uživatelů prostřednictvím dceřiné společnosti Jumpshot. Cena dat se měla pohybovat v milionech dolarů.
Avast uvedl, že informace byly anonymizované, tedy že nebylo možné identifikovat konkrétního uživatele, od kterého vzešly. Zmíněné weby to ale rozporují a bylo podle nich možné uživatele dohledat.
Podle článku PCMag je to podruhé, kdy má Avast problém se sbíráním klientských dat. Někteří velcí hráči v prosinci zakázali doplňky svých prohlížečů od Avastu právě kvůli sbírání dat. Ten tuto funkcionalitu následně zrušil.
Akcie společnosti v reakci na zprávu v úterý dopoledne klesaly o 4,5 % na 154 korun.
"Neočekáváme okamžitý dopad této kauzy na ziskovost (firma Jumpshot zajišťuje ani ne 5 % tržeb Avastu). Zdá se také, že Avast v tomto případě neporušuje žádné zákony nebo pravidla zacházení s uživatelskými daty (firma má souhlas uživatelů a data jsou anonymizovaná). Kauza nicméně může mít v případě pokračování negativní publicity dlouhodobý reputační dopad a dopad do vývoje uživatelské báze firmy," říká analytik Petr Bártek z České spořitelny.
"Toto využití dat je podle nás dobře známé a již se o něm diskutovalo v loňském roce. Avast také uvedl, že z využití informací se uživatel mohl odhlásit, respektive později musel aktivně souhlasit s tímto využitím. Od prosince navíc Avast data z prohlížení pro Jumpshot nevyužívá," dodává analytik Pavel Ryska z J&T Banky.
"Dle našeho názoru je reakce investorů přehnaná. Nicméně vzhledem k možnému reputačními riziku by negativní sentiment mohl ještě přetrvat," potvrzuje analytik Bohumil Trampota z Komerční banky.
Zdroj: Fio banka
Aktuality

