PSA na Slovensku zavedla hygienická opatření, výroba ale stojí

U vstupní brány do slovenské továrny PSA stojí stany k měření teploty, na zemi jsou značky označující povinný rozestup lidí, na výrobních linkách zase přibyly přepážky. Jde jen o část ze série opatření, která továrna v Trnavě na západě Slovenska zavedla k ochraně zaměstnanců v době pandemie choroby covid-19. Byť z hygienického hlediska je závod podle svého výrobního ředitele Martina Dzamy po přerušení výroby 19. března k jejímu obnovení připraven, téměř všichni z asi 4 500 pracovníků podniku nadále zůstávají doma.
Nejen továrna PSA, ale i závody dalších tří automobilek na Slovensku, které je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem aut na světě, se potýkají s negativními dopady pandemie. Plnohodnotnému obnovení produkce podle analytiků brání automobilkám propad trhu s novými vozy kvůli karanténním opatřením v řadě zemí a také problémy se zajištěním součástek od dodavatelů.
"Byl vypracován standard hygienických opatření, který zahrnuje více než 100 opatření. Začíná u vstupu do závodu, organizací transportu lidí do práce a z práce, prověřováním zdravotního stavu. Dále ta opatření pokračují značením na chodnících, abychom minimalizovali setkávání zaměstnanců," řekl dnes novinářům Dzama při přehlídce zavedených opatření v době odstavených výrobních linek. Dodal, že opatření obstála v auditu a schválily je i odbory.
Pro zaměstnance, kteří budou pracovat v blízkosti s kolegy, firma vyrábí ochranné štíty na 3D tiskárnách. Pracovníci dostanou roušky a ochranné brýle, zvláštní týmy se zaměří na dezinfekci prostor a na dohled na dodržování hygienických nařízení. "Pracujeme s alternativou, že drtivá většina opatření bude platit dlouhodobě," řekl Dzama. Továrna v halách také otevřela dveře, aby se zaměstnanci nemuseli dotýkat klik, povinné odstupy připravila i v šatnách a místo teplého jídla zaměstnanci po obnovení produkce dostanou balíčky se suchou stravou.
Za běžného provozu sjedou z výrobních linek trnavského závodu skupiny PSA stovky vozidel denně. Už čtyři týdny tam ale výrobní stroje stojí a továrna je kvůli komplikacím v souvislosti s koronavirem nespustí ani příští týden.
PSA v zemi pod Tatrami montuje vozidla Citroën C3 a Peugeot 208. Loni vyrobila rekordních 371.152 aut, což představovalo meziroční nárůst o 5,4 procenta.
Automobilový průmysl je hlavním motorem exportně orientované slovenské ekonomiky. Kromě PSA mají své továrny na Slovensku také automobilky Jaguar Land Rover, Kia Motors a Volkswagen, na které je navázána řada výrobců součástek. Po propuknutí pandemie choroby covid-19 začaly továrny v březnu postupně odstavovat výrobu. Následně ji jako první obnovil na začátku minulého týdne závod automobilky Kia Motors, který ale příští týden produkci na čtyři dny znovu přeruší. V pondělí plánuje částečně spustit výrobní linky slovenská divize Volkswagenu.
Slovenské ministerstvo financí v nejnovější prognóze odhadlo, že slovenská ekonomika se letos kvůli koronaviru propadne o 7,2 %, což je více než v roce 2009 za globální ekonomické krize. Už v příštím roce by se ale hospodářství Slovenska mělo vrátit k silnému růstu.
Zdroj: ČTK