NYT: Zásah Facebooku po volbách v USA zviditelnil tradiční média

Šéf společnosti Facebook Mark Zuckerberg po amerických prezidentských volbách kvůli lavině dezinformací povolil zásah do algoritmu, který utváří výběr příspěvků na "hlavních stránkách" uživatelů jeho sociální sítě. Změna zvýšila důraz na kritérium "kvality zpravodajského ekosystému" a ve výsledku zviditelnila obsah od tradičních amerických médií. S odvoláním na tři osoby obeznámené s interním procesem to v úterý napsal list The New York Times (NYT).
Intervence popsaná v novém článku představuje další z řady pozoruhodných opatření, která správci největší sociální sítě světa přijali v souvislosti s volbami ve Spojených státech. Facebook mimo jiné omezil prodej politické reklamy, dočasně přestal uživatelům doporučovat politicky zaměřené skupiny, zpřísnil pravidla kolem nepravdivých tvrzení o volbách a snažil se různými způsoby propagovat důvěryhodné informace.
Přesto se na hlavní platformě společnosti stejně jako na dalších sociálních sítích ve velkém šířily nejrůznější dezinformace ohledně průběhu hlasování, falešných volebních lístků či podvodů při vyhlašování výsledků. Analytici Facebooku podle NYT v reakci na znepokojivý vývoj navrhli úpravu klíčového algoritmu, který servíruje obsah více než dvěma miliardám uživatelů stejnojmenné platformy.
Návrh zahrnoval posílení důležitosti tzv. "kvality zpravodajského ekosystému" (NEQ), což je ukazatel přiřazovaný mediálním organizacím na základě interního žebříčku o kvalitě jejich tvorby. "Skóre NEQ běžně nehraje velkou roli v určování toho, co se objeví ve výběru příspěvků. Ale několik dní po volbách Zuckerberg schválil zvýšení váhy, kterou NEQ ve facebookovém algoritmu má, ve snaze docílit, aby se důvěryhodné zprávy dostaly více do popředí," píše NYT s odkazem na nejmenované zdroje.
Výsledkem byl údajně významný nárůst dosahu u příspěvků od "mainstreamových" vydavatelů, jako jsou televize CNN, veřejnoprávní rozhlasová společnost NPR, a také The New York Times. Naopak obsah od populárních stránek s jasnou politickou agendou, jako je Breitbart na straně republikánů nebo Occupy Democrats na straně demokratů, potkal pokles viditelnosti. Úprava algoritmu byla pravděpodobně zavedena coby dočasné opatření, zdali už byla vrácena zpět, nebylo jasné.
Skupiny jako Breitbart, Occupy Democrats a stránky některých komentátorů nakloněných americkému prezidentu Donaldu Trumpovi patří na facebooku dlouhodobě mezi nejúspěšnější tvůrce obsahu s politickou tematikou. Některé z těchto kanálů s miliony fanoušků se výrazně podílely na šíření dezinformací o volebních podvodech.
To platí i o oficiálních účtech samotného prezidenta Trumpa, který soustavně propaguje tvrzení o "zmanipulovaných volbách", ačkoli žádný z amerických států problémy v tomto směru nenahlásil. Data z analytického nástroje Crowdtangle provozovaného Facebookem ukazují, že prezidentovy povolební příspěvky sbíraly nevídané množství interakcí ve srovnání s předchozími měsíci a roky.
I proto se začínají objevovat analýzy, které za hlavní motor dezinformační vlny kolem voleb v USA označují relativně malý počet vlivných aktérů na sociálních sítích. "Často se setkáváme s předpokladem, že dezinformace nebo fámy se uchycují jen tak. Tito 'superpřenašeči' ukazují, že máme co do činění se záměrnými snahami přetvořit veřejný narativ," komentoval zjištění o povolebním vývoji Fadi Quran z mezinárodní lidskoprávní organizace Avaaz.
Podobně nedávno situaci hodnotil bývalý bezpečnostní šéf Facebooku Alex Stamos, který je nyní jednou z tváří iniciativy Election Integrity Partnership mapující volební dezinformace. "Obrovskou součástí problému jsou dobře známí influenceři," řekl týden po konci hlasování v USA.
"Máte relativně malý počet lidí s velmi velkými počty sledujících, kteří mají schopnost někde vyhledat jistý narativ,... jeden tweet, jednu fotku, jedno video, a pak to zabudovat do větších narativů," popsal Stamos proces šíření některých manipulací. "A myslím si, že tohle bude pro platformy absolutně největší výzva směrem do budoucna," dodal.
Zdroj: ČTK
Aktuality
