Australská telekomunikační firma Telstra dostala pokutu za nefér smlouvy s domorodci

Největší australská telekomunikační společnost Telstra zaplatí pokutu 50 milionů australských dolarů (808 milionů Kč) za to, že uzavřela s více než 100 zákazníky z řad domorodých obyvatel smlouvy, kterým nemohli rozumět a nemohli si je ani finančně dovolit. Informoval o tom ve čtvrtek zpravodajský server BBC.
Podle Australské komise pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele (ACCC) Telstra přiznala, že zaměstnanci pěti obchodů firmy uplatnili nepoctivou taktiku a zneužili svou silnější vyjednávací pozici při prodeji následně placených produktů ve prospěch firmy.
Prodavači zákazníkům dostatečně jasně nevysvětlili jejich finanční účast v rámci dané smlouvy, dodala ACCC. Komise také upozornila, že v řadě případů zákazníci měli angličtinu až jako svůj druhý nebo třetí jazyk. Kvůli smlouvám si zákazníci nadělali velké dluhy, které měli problém splatit - v průměru to bylo více než 7 400 australských dolarů (120 000 Kč).
"Například jeden z nich měl dluh 19 000 australských dolarů (307 000 Kč), další trpěl obrovským strachem, že v případě nezaplacení půjde do vězení, a další použil ke splacení dluhu peníze z penzijního připojištění," uvedl předseda ACCC Rod Sims.
"Tento případ odhaluje nesmírně závažné jednání, kterým bylo zneužito jazykové, gramotnostní a kulturní zranitelnosti těchto spotřebitelů z řad původních obyvatel," podotkl Sims.
Telstra se následně omluvila a souhlasila s tím, že dluhy dotčených zákazníků smaže, vrátí peníze těm, kteří zaplatili, a propříště sníží riziko takovéhoto chování.
Smlouvy byly podepsány v letech 2016 až 2018 v obchodech ve městech Alice Springs, Darwin, Adelaide a Broome na australském severozápadě. Telstra přiznala, že nemá zavedený efektivní systém, kterým by takovéto praktiky dokázala odhalit a kterým by jim dokázala předejít.
Do budoucna telekomunikační firma kromě jiného slíbila, že rozšíří svůj program pro digitální gramotnost spotřebitelů v určitých odlehlých oblastech nebo že posílí horkou linku pro zákazníky z řad domorodého obyvatelstva.
Zdroj: ČTK