Lagardere: Rádia by mohla zvýšit podíl na reklamních investicích

Rozhlasové firmy by do budoucna mohly získat větší část reklamních investic, které zadavatelé směřují do tuzemských médií. Pomoci k tomu má silnější postavení Regie Radio Music (RRM), jež zastupuje většinu rozhlasového trhu a chce získaný potenciál náležitě vytěžit. Vyplývá to z rozhovoru ČTK se zástupci skupiny Lagardere Active ČR, která vedle RRM provozuje stanice Frekvence 1, Evropa 2 nebo českou stanici BBC (ZET). Celkový objem čistých reklamních investic do rádií loni podle odhadů klesl na 1,4 miliardy korun.
Regie Radio Music po loňské dohodě o zastupování rádií ze skupiny Radio United zasáhla již 70 % rozhlasové populace, měřeno týdenní poslechovostí. Důsledkem této změny je mimo jiné právě přerozdělení reklamních investic. "RRM jako silnější hráč bude chtít vytěžit plně nový potenciál poslechovosti, nejbližší konkurenti naopak nebudou chtít ztratit dosavadní reklamní příjmy," řekl Petr Uchytil, který se v únoru stal šéfem strategického marketingu Lagardere a předtím působil jako marketingový ředitel obchodní divize RRM. "Vzhledem k tomu, že trh rozhlasové reklamy tvoří na celkovém trhu méně než sedm procent, je možné získávat investice na úkor jiných mediatypů a samostatná aktivita všech rozhlasových hráčů může vést i k růstu reklamních investic do rozhlasu," míní Uchytil.
Rozšíření zastupovaných stanic lze podle něj využít například při rychlejším budování kampaně. "Další navyšování tohoto zásahu je možné, ale je přirozeně stále obtížnější oslovit další jedince, kteří si naše rádia zatím nenaladí ani jednou v týdnu. Z hlediska ochrany trhu zde nevidíme jakýkoli problém, protože rozhlasový trh je vysoce konkurenční prostředí a je jej potřeba posuzovat v kontextu celého mediálního trhu. Navíc stávající situace již tady v minulosti byla," dodal.
Lagardere v Česku provozuje mimo jiné druhou a třetí nejposlouchanější stanici Evropu 2 a Frekvenci 1. "Dlouhodobě si držíme pozici leadera na trhu v součtu našich stanic, a to je náš hlavní strategický cíl," uvedl ředitel strategického rozvoje Lubor Zoufal. Lagardere se také dál chce zaměřovat i na rozvoj internetových projektů a takzvané eventové akce. "Soustředíme se prioritně na rozvoj internetového portfolia, u rozhlasových produktů se soustředíme na rozvoj těch stávajících," dodal manažer, který měl dosud na starosti rozvoj digitálních projektů.
Rozhlasová společnost podle něj zatím nemění přístup k digitalizaci. "Jsme soukromý provozovatel, který financuje vysílání primárně z reklamy. Nemáme koncesionářské poplatky jako ČRo, tam, kde vysíláme, to musí dávat ekonomický smysl, a to je na těch kanálech, kde jsou naši posluchači, což je v tuto chvíli FM a internet," uvedl Zoufal. Mezi projekty, u nichž digitální distribuci zvažují za současných podmínek "pokrytí", je zpravodajská ZET a pohádkové rádio Pigy.
Zdroj: ČTK