Co o firmě prozradí barva loga a kolik peněz jsou společnosti ochotny za své značky zaplatit?

Představte si, jak by asi vypadalo logo McDonald's, kdyby při jeho vytváření dostala před křiklavě žlutou barvou přednost nevýrazná šedá. Myslíte si, že by se i tak jednalo o jeden z předních světových fastfoodových řetězců, nebo by firma bez povšimnutí zapadla do řady nepříliš úspěšných rychlých občerstvení? Ano, i takový detail jako špatně zvolený barevný odstín firemního loga může pohřbít potenciál nadějné firmy.
Barva firemní značky je podle zkušených grafiků v některých případech dokonce důležitější než značka sama. Stačí si vybavit například růžový nápis Barbie. Také výrobce energetických nápojů Red Bull sáhl po červené, která v člověku budí pocity agresivity a silných emocí, s jasným cílem. Zmíněná žlutá, která dominuje logu McDonald's, má zase v zákaznících vzbuzovat představy zábavy a energie. A najisto šly i klenotnictví Tiffany, které intuitivně vsadilo na luxusně a mysteriózně působící černou, a řetězec kaváren Starbucks, jenž zvolil zelenou, evokující v lidech spojení firmy s přírodou a ekologií.
Tři písmena za miliony a modrý ptáček za pár dolarů
Když je řeč o značkách světových firem, nelze nechat bez odpovědi otázku, které z nich jsou z pohledu své hodnoty nejcennější. První příčku v tomto prestižním žebříčku s přehledem drží Apple, jehož logo ve tvaru nakousnutého jablka má podle odhadů hodnotu více než sto milionů dolarů. Do první pětky dále patří značky softwarové společnosti Microsoft (56,7 milionu USD), výrobce nealkoholických nápojů Coca-Cola (54,9 milionu USD), počítačového gigantu IBM (50,7 milionu USD) a internetového obra Google (47,3 milionu USD).
V závratných číslech se ale mnohdy nepohybuje pouze hodnota výsledných grafik. Svoji cenu dobře znají také lidé, kteří loga firem vytvářejí. Na slušné peníze si přišli například autoři upravené značky britské televize BBC, která v roce 1997 za vylepšení tří ikonických písmen neváhala zaplatit téměř dva miliony dolarů, nebo nápojové firmy PepsiCo, jež za svoji novou značku kritizovanou za přílišnou podobnost s logem prezidentské kampaně Baracka Obamy z roku 2008 na stůl vysázela milion dolarů. Naopak firmy jako Microsoft, Google nebo Coca-Cola za svá loga nezaplatily prakticky nic. Originální značky Coca-Coly a Googlu vytvořili jejich spoluzakladatelé Frank M. Robinson a Sergej Brin a pod redesignem loga Microsoftu z roku 2012 jsou podepsáni jeho zaměstnanci, kteří tak firmě podle odhadů ušetřili 250 až 500 tisíc dolarů. Taktéž sociální síť Twitter zvolila originální cestu – své první logo ve tvaru modrého ptáčka si za 15 dolarů koupila v databázi iStockphoto.
Z dalších zajímavostí z oblasti firemních značek stojí za povšimnutí logo farmaceutického gigantu Johnson & Johnson, které vychází z podpisu jednoho ze spoluzakladatelů společnosti Jamese Wooda Johnsona, nebo finská Nokia, která dříve místo nynějšího modrého nápisu používala obrázek ryby. Proč zrovna logo s rybou? Firma, která dnes "spojuje lidi", se ve svých začátcích v mlýně na řece Nokianvirta, která protéká městem Nokia (odtud také název firmy), zabývala zpracováním dřevní buničiny.
Doporučujeme si následující grafiku otevřít v nové kartě nebo okně prohlížeče.
Zdroj: entrepreneur.com
Aktuality
