Philip Morris vyplatí dividendu 820 korun na akcii, přidá k ní ale ještě 60 Kč z rezervního fondu

Společnost Philip Morris ČR, která je předním výrobcem a prodejcem tabákových výrobků v zemi, vyplatí za loňský rok hrubou dividendu 820 korun na akcii. Je to o 80 Kč méně než loni. Rozhodla o tom páteční řádná valná hromada. Akcionáři k tomu ale získají navíc další prostředky z rezervního fondu, který už podle nové legislativy není nutné vytvářet. Valná hromada se ho rozhodla zrušit, část peněz převést na účet nerozděleného zisku z minulých let a část rozdělit mezi akcionáře. Na jednu akcii tak k dividendě 820 korun připadá ještě dalších 60 Kč.
Páteční valná hromada schválila také upravené stanovy společnosti, podřízené nové právní úpravě týkající se obchodních korporací a občanskému zákoníku. Počítají například se zřízením fondu nevyzvednutých dividend nebo se změnou délky funkčního období členů orgánů společnosti.
Firmě v loňském roce klesl čistý zisk o 8,8 % na 2,2 miliardy korun. Tržby bez spotřební daně a DPH meziročně klesly o 1,5 % na 12,8 miliardy Kč. Objem domácího odbytu klesl o 7 % na osm miliard kusů cigaret, na Slovensku o 2,3 % na 3,6 miliardy. Vývoz se snížil o 4,9 % na 18,4 miliardy kusů cigaret.
Pokles tržeb souvisí hlavně s nižším objemem prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích v ČR a na Slovensku a nižším objemem vývozů jiným společnostem ve skupině. Provozní zisk v porovnání s předchozím rokem klesl o 8,5 % na 2,8 miliardy Kč, zisk před zdaněním o 8,7 % rovněž na 2,8 miliardy Kč.
Podle generálního ředitele Philip Morris ČR Andráse Tövisiho se firma loni ocitla v problematickém prostředí. Působila v nepříznivé hospodářské situaci a vzrostl i nelegální obchod. "Nelegální obchod se před dvěma roky snížil, ale loni se bohužel opět navýšil," upozornil na valné hromadě Tövisi.
V tuzemsku se tržby bez spotřební daně a DPH meziročně snížily o 5,3 % na 5,1 miliardy Kč. Svůj vliv mělo mimo jiné zvýšení spotřební daně a DPH, jež se promítlo do prodejních cen. Celkový trh cigaret v ČR klesl v roce 2013 v porovnání s předchozím rokem o 3,3 % na 19,8 miliardy kusů cigaret. Tržní podíl Philip Morris ČR se podle průzkumu agentury ACNielsen Czech Republic snížil o 2,1 procentního bodu na 48,6 %, a to především v důsledku pokračujícího poklesu tržního podílu místních značek a značky Red & White, který byl částečně vykompenzován vyšším podílem značek Chesterfield, L&M a Philip Morris.
Zdroj: ČTK