Do rekordní stávky v DB vstoupili i strojvůdci osobních vlaků, Německo přijde o 750 milionů eur

Do rekordní stávky na německé železnici se v úterý ve 2.00 SELČ zapojili i strojvůdci osobních vlaků. Nejdelší stávku v dějinách Deutsche Bahn zahájili už v pondělí odpoledne jejich kolegové v nákladní dopravě. Protest má trvat až do nedělního dopoledne a dotkne se i spojení s Českou republikou.
Podle náhradního jízdního řádu má vyjet jen každý třetí pravidelný spoj. V regionální dopravě bude zajištěno 15 až 60 % pravidelných spojů, přičemž největší výpadky se očekávají na východě Německa. Stávka postihne i příměstské vlaky.
Provoz na trati mezi Prahou a Berlínem je od nynějška zajištěn pouze do Drážďan. Jinak ale stávka železniční dopravu mezi Českou republikou a Německem téměř neomezí. Pouze spěšné vlaky z Chebu do Norimberku budou bez náhrady zrušeny.
Odborový svaz strojvůdců GDL se dlouhodobě pře s vedením DB o pracovní podmínky strojvůdců. Požaduje zvýšení mezd o pět procent, zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin a omezení přesčasů. Dopravce odborům minulý týden nabídl zvýšení mezd o 4,7 % a vyplacení jednorázové prémie 1 000 eur, svaz GDL to však odmítl.
Důvodem současné stávky je také spor o postavení svazu GDL v rámci DB. Odborový svaz chce v rámci společnosti zastupovat kromě strojvůdců i průvodčí a personál jídelních vozů. Za ně dosud vyjednávaly konkurenční odbory EVG.
Stávka bude stát Německo až 750 milionů eur
Stávka německých strojvůdců způsobí německé ekonomice celkové škody až 750 milionů eur. Agentuře DPA to řekl ekonom banky BayernLB Stefan Kipar. Stávka podle něj může zavinit snížení tempa růstu německého hrubého domácího produktu ve druhém čtvrtletí o 0,1 procentního bodu.
Šéf Německého svazu zaměstnavatelů (BDA) Ingo Kramer už dříve uvedl, že den stávky způsobuje německé ekonomice škody zhruba 100 milionů eur. Podle Kipara se navíc denní náklady stávky během protestní akce nepřetržitě zvyšují. Podle něj je to dáno tím, že když se stávka prodlužuje, začne mít vliv i na dodavatele těch společností, které jsou protestní akcí postiženy v první řadě. "Roste tak počet podniků, které musí omezit nebo zastavit výrobu, čímž rostou denní ztráty," řekl Kipar.
Podle Spolkového svazu německého průmyslu (BDI) jsou zvlášť ohroženy ocelářský, chemický a automobilový průmysl. Tyto sektory jsou totiž závislé na včasných dodávkách dílů a surovin a na odvážení hotových produktů.
Podle Kipara stávka může způsobit zpomalení německého hospodářského růstu, celkový pozitivní vývoj ekonomiky ale nezvrátí. V dlouhodobém měřítku však podle ekonoma hrozí Německu škody na pověsti, protože by ho zahraniční investoři mohli přestat vnímat jako zemi, v níž se dá bez komplikací podnikat.
Stávka v nákladní dopravě začala v pondělí odpoledne, v úterý zastavili práci i strojvůdci osobních vlaků. Protestní akce potrvá do neděle. Strojvůdci stávkují kvůli sporu o výši mezd a délku pracovní doby. Odborový svaz strojvůdců (GDL) rovněž žádá významnější postavení v rámci dopravce Deutsche Bahn.
Zdroj: ČTK