Philip Morris ČR v 1. čtvrtletí dosáhla hrubého zisku 1,104 miliardy Kč, firma by díky změně provozního modelu měla udržet slušnou dividendu

Největší tuzemský výrobce tabákových produktů Philip Morris ČR v prvním čtvrtletí dosáhl hrubého zisku 1,104 miliardy korun při tržbách bez DPH a spotřební daně 2,318 miliardy Kč. V prvním čtvrtletí loňského roku firma dosáhla hrubého zisku jen 984 milionů Kč, avšak vyšších tržeb 2,798 miliardy korun. Meziroční pokles tržeb je způsoben zejména změnou provozního modelu, kdy již společnost od začátku roku funguje jen jako poskytovatel výrobních služeb. Změna provozního modelu by měla udržet dividendu nad 800 Kč na akcii.
Hrubý zisk tak firmě v prvním čtvrtletí meziročně stoupl o 12,2 %, zatímco tržby jí o 17,2 % klesly. Odbyt v České republice v prvním čtvrtletí v meziročním srovnání stoupl o 7,9 % na 1,899 miliardy cigaret (a cigaretových ekvivalentů) a na Slovensku stoupl o 5,6 % na 835 milionů cigaret. Objem exportu podnik kvůli změně provozního modelu nezveřejnil.
"V souladu se snahou o maximalizování výkonnosti a zvyšování flexibility za účelem zvýšení konkurenceschopnosti svého závodu v Kutné Hoře jsme změnili provozní model ve výrobě. Od 1. ledna náš závod působí jako poskytovatel výrobních služeb. Výsledkem této změny již společnost Philip Morris ČR nevlastní materiály pro výrobu, je odměňována za poskytnutou službu přeměny materiálů do hotových výrobků formou poplatku za výrobní službu a nevykazuje exportní prodeje," vysvětlila absenci údaje firma.
"Výsledky nejsou kvůli změně provozního modelu srovnatelné, objem dodávek v ČR i na Slovensku je nicméně mírně nad našimi odhady i nad odhadem trhu. Hrubý zisk taktéž překonal naše očekávání. Díky změně provozního modelu se společnosti dále vylepší pracovní kapitál (nemusí vlastnit zásoby a podobně), který může být použit na vylepšení dividendy v následujících letech. Jedná se o dalších asi 100 Kč na akcii. Společnost by tak v následujících letech měla být schopna vyplácet dividendu nad 800 Kč na akcii (aktuálně dividendový výnos nad 7 %)," napsal Václav Kmínek, analytik z České spořitelny.
Tržby za výrobní služby jsou v principu nižší než tržby z exportních prodejů vykazované loni, a to v souladu s nižšími výrobními náklady vztahujícími se k poskytované službě. Tržby za výrobní služby v 1Q2015 dosáhly 0,5 miliardy Kč.
"Změna provozního modelu podstatně ovlivnila strukturu oznamování tržeb, ve kterých se aktuálně již nevykazují ostatní exporty, které jsou nyní účtovány formou služby. Pozitivním překvapením jsou tržby z ČR, které s +6,3 % překonaly defenzivní výhled. Slovensko s 9% růstem odpovídá očekávání. Celkově hodnotíme informace neutrálně s tím, že změna provozního modelu může být mírně matoucí, ale z našeho pohledu by neměla být dosavadní ziskovost ovlivněna," okomentovala výsledky J&T Banka.
Česká republika
Tržby podniku v tuzemsku bez spotřební daně a DPH se za první čtvrtletí v porovnání se stejným obdobím loňského roku zvýšily o 6,3 % na 1,2 miliardy Kč, především vlivem příznivého vývoje cen ve výši 105 milionů Kč. Růst tržeb byl na druhou stranu částečně eliminován vývojem objemu prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích.
Celkový trh cigaret v České republice klesl za první čtvrtletí v porovnání se stejným obdobím roku 2014 o odhadovaných 3,1 % na 4,2 miliardy kusů cigaret, především z důvodu zvýšení prodejních cen v důsledku zvýšení spotřební daně v roce 2014 a pokračujícího růstu obliby jemně řezaného tabáku s nižším daňovým zatížením.
Podle průzkumu agentury The Nielsen Company (Europe) Sàrl vzrostl tržní podíl společnosti včetně značky RDG v prvním čtvrtletí meziročně o 0,5 procentního bodu na 46,8 %. Bez značky RDG tržní podíl firmy klesl o 0,7 procentního bodu na 45,6 %, především v důsledku pokračujícího poklesu tržního podílu místních značek a značky Red & White.
Slovensko
Na Slovensku tržby společnosti bez spotřební daně a DPH v prvním čtvrtletí meziročně stouply o 9 % na 21 milionů eur, zejména díky příznivému vývoji cen ve výši 1,4 milionu eur. Pozitivně působil též příznivý vývoj objemu prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek ve výši 0,3 milionu eur.
Celkový trh cigaret na Slovensku zůstal v prvním čtvrtletí víceméně stabilní na úrovni 1,5 miliardy kusů cigaret.
Tržní podíl společnosti na Slovensku vzrostl včetně značky RDG o 3,8 procentního bodu na 56,2 %. Bez značky RDG se podniku tržní podíl zvýšil o 1,2 procentního bodu na 53,6 %.
Zdroj: Philip Morris ČR, ČTK, J&T Banka, Česká spořitelna