České rodinné firmy se v evropském pelotonu neztratí

V roce stého výročí vzniku Československa panuje mezi majiteli českých rodinných firem dobrá nálada. 86 % z nich vidí budoucnost optimisticky, 83 % jich za poslední rok zvýšilo obrat. Pro dvě ze tří rodinných firem ale zůstává problémem nedostatek zaměstnanců. Zajímavostí je, že britští rodinní podnikatelé si integrovanější EU přejí více než ti čeští. Vyplývá to z Evropského barometru rodinných firem KPMG a asociace European Family Businesses.
České rodinné firmy jsou ve všech ohledech v lepší kondici než před rokem. Dvěma třetinám z nich rostl obrat dokonce výrazně, a to o 6-25 %. Důvodem byla nejčastěji větší poptávka (51 %) a optimalizace produktů (37 %). Vyšší tržby plánují firmy investovat zpět do základní činnosti a do náboru a školení zaměstnanců. Polovina společností (51 %) posílila aktivity v zahraničí.
Největší problém: Nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců
Rostoucím celoevropským problémem je (nejen) pro rodinné firmy nedostatek zaměstnanců. Stěžuje si na něj 43 % evropských firem, v tuzemsku dokonce 66 %. Rodinné podniky přitom mají statisticky vysokou retenci zaměstnanců a ve špatných dobách méně propouštějí.
Nedostatek pracovníků je problémem pro všechny. Rodinné firmy se při náboru absolventů nyní dostávají oproti běžným firmám do výhody. Mohou se totiž opřít o otevřenou firemní kulturu a pevné hodnoty. To jsou věci, po kterých generace Y volá.
Připravit následníka, komunikovat a udržet rovnováhu
Pořadí priorit českých a evropských majitelů rodinných firem se neliší. Nejdůležitější je pro ně příprava kandidáta na převzetí firmy (v Česku velice důležité pro 69 % firem) a dále komunikace mezi generacemi (63 %). Informování členů rodiny o firemních záležitostech považuje za velice důležité jen pětina respondentů. Majitelé rodinných firem si totiž uvědomují, že v mezigenerační komunikaci je potřeba zohlednit i témata, která se netýkají jen podnikání. Za třetí důležitou oblast považují čeští majitelé rodinných firem rovnováhu mezi zájmy rodiny a byznysu (57 %).
Češi euroskeptičtější než Britové
Evropské rodinné firmy jsou silně proevropské. Přes polovinu evropských respondentů si přeje provázanější Evropu a necelá třetina by zachovala stávající úroveň integrace. Čeští zástupci rodinných firem jsou méně eurofilní – pro zesílení integrace je čtvrtina z nich, 40 % by zachovalo aktuální stav a třetina je pro volnější vazby mezi státy EU. Prohloubit propojenost EU si po brexitu paradoxně přejí britští majitelé více než ti čeští.