Co musíte ráno vědět (23. listopadu)

Jak zakončily uplynulý týden akcie v Evropě a na Wall Street, jak chce Andrej Babiš napravit "nepovedený" daňový balíček a jak vypadá příběh obřího letounu Airbus A380, který si před 13 lety převzal první zákazník? To vše musíte ráno vědět.
1. Americké akcie v pátek zlevnily, v týdenním horizontu se hlavní indexy na směru neshodly
Americké akcie v pátek oslabily. Přispěly k tomu růst počtu nakažených koronavirem doprovázený dalšími omezeními a obavy ze zdlouhavého zavádění nových vakcín. Index Dow klesl o 0,75 % na 29 263,48 bodu, širší S&P 500 se snížil o 0,68 % na 3 557,54 bodu a index technologického trhu Nasdaq Composite uzavřel se ztrátou 0,42 % na 11 854,97 bodu. Index volatility VIX stoupl o 2,55 % na 23,70 bodu a výnos 10letých vládních dluhopisů USA se snížil o asi tři bazické body na 0,823 %. Za celý týden index Dow klesl o 0,73 % a S&P 500 se snížil o 0,77 %, zatímco Nasdaq Composite se zvýšil o 0,22 %.
2. Evropské akcie na závěr týdne posílily, rostou už tři týdny v řadě
Akcie na západoevropských trzích v pátek skončily v zelených číslech díky růstu titulů v oboru těžby ropy a plynu. Mírné zisky si připsaly také v týdenním hodnocení, a mají tak za sebou už třetí růstový týden v řadě. Panevropský index STOXX Europe 600 v pátek vzrostl o 0,52 % na 389,61 bodu, britský benchmark FTSE 100 se zvýšil o 0,27 % na 6 351,45 bodu, francouzský CAC 40 uzavřel se ziskem 0,39 % na 5 495,89 bodu a německý DAX posílil o 0,39 % na 13 137,25 bodu. Za uplynulý týden si index STOXX Europe 600 připsal zisk 1,15 %, FTSE 100 se zvýšil o 0,55 %, DAX posílil o 0,46 % a CAC 40 uzavřel se ziskem o 2,18 %.
3. Pražská burza v pátek smazala část čtvrtečního poklesu, přidala 0,39 %
Pražská burza v pátek smazala část čtvrtečního poklesu. Index PX stoupl o 0,39 % na 942,15 bodu. Růst ceny akcií Komerční banky, Monety Money Bank a energetické firmy ČEZ působil proti poklesu cenných papírů Erste. Během uplynulého týdne akcie na BCPP posílily podle indexu PX o 3,7 %.
4. Očekávané události
V pondělí makroekonomický kalendář otevřou předběžné indexy nákupních manažerů za listopad a ze Spojených států dorazí ještě ukazatel aktivity chicagského Fedu. Hospodářské výsledky na trh pošle v zámoří společnost Agilent Technologies. Očekávané události celého týdne včetně odhadů analytiků najdete v našem burzovním kalendáři.
Zpravodajství sledujte na Investičním webu celý den on-line ZDE.
5. Babiš chce jednat s Vystrčilem o daňovém balíčku
Premiér Andrej Babiš (ANO) chce jednat s předsedou Senátu Milošem Vystrčilem (ODS), aby horní komora vypustila z daňového balíčku růst slevy na poplatníka. Vystrčilovi kvůli tomu napsal dopis, uvedl ve svém nedělním videu na sociálních sítích. Stejné přání jako premiér v sobotu vyjádřila i ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Babiš odmítl, že by snížení sazby daně z příjmu na 15 % znamenalo rozvrat veřejných financí, jak tvrdí někteří odborníci, opoziční politici či vládní ČSSD.
6. G20 chce zaručit spravedlivou distribuci vakcín, pomoc ekonomikám
Spravedlivou distribuci finančně dostupných vakcín proti koronaviru SARS-CoV-2 chtějí zaručit představitelé největších ekonomik světa G20. Skupina se zároveň zavázala, že udělá vše pro to, aby pomohla ekonomikám tvrdě zasaženým pandemií covidu-19. Představitelé G20 to v neděli oznámili ve společném prohlášení na závěr dvoudenního videosummitu skupiny.
7. FDA schválil nouzové použití terapie firmy Regeneron, která byla použita k léčbě covidu-19 u Trumpa
Americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) schválil nouzové použití experimentální terapie protilátkami vyvinuté společností Regeneron pro léčbu nemoci covid-19. Jde o terapii, jež byla použita k léčbě covidu-19 u amerického prezidenta Donalda Trumpa.
8. Boeingy 737 MAX dostanou v EU povolení k provozu asi v lednu
Letadla Boeing 737 MAX, která byla loni na jaře po dvou tragických nehodách v celém světě odstavena z provozu, dostanou v Evropské unii povolení k návratu do služby zřejmě v lednu. Na pařížském leteckém fóru to řekl šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. Právě tento úřad loni provoz letadel v Evropě zakázal.
9. V Itálii schválili další pomoc podnikatelskému sektoru
Italská vláda v pátek pozdě večer schválila další opatření na pomoc podnikatelskému sektoru, na který doléhají dopady druhé vlny koronavirové krize. Jde zhruba o deset miliard eur. Vláda má ale ještě připraveno dalších osm miliard eur na podporu programů, které zavedla dříve.
10. WTO: Světový obchod výrazně ožil, zřejmě ho ale čeká zpomalení
Světový obchod se ve třetím čtvrtletí výrazně zotavil z útlumu způsobeného pandemií covidu-19, v závěru roku ale jeho růst pravděpodobně zpomalí. Vyplývá to z ukazatele Světové obchodní organizace (WTO), který sleduje vývoj globálního obchodu se zbožím. Uvedla to v pátek agentura Reuters. Hodnota ukazatele podle WTO vystoupila na 100,7 bodu, když se v srpnu propadla na rekordní minimum 84,5 bodu.
Zpravodajství sledujte na Investičním webu celý den on-line ZDE.
BONUS
Zázračný Airbus A380 si aerolinky nikdy pořádně nezískal
Jen máloco se vyrovná prvnímu pohledu na letoun Airbus A380. Největší dopravní letadlo světa je tak obrovské, že rozpětí jeho křídel dosahuje délky fotbalového hřiště, a pokud by v něm byla jen sedadla druhé třídy, pojalo by až 800 lidí. Cestovat v něm je obzvláště pohodlné. Vzhledem k tomu, že v tomto letadle může člověk strávit až 16 hodin a přeletět půl zeměkoule, jde o nepopiratelný bonus. Kabina nabízí dostatek místa a řadu vymožeností, což z letadla dělá favorita u cestujících i posádky. Mnohem méně si ho však zamilovaly aerolinky.
Evropský výrobce letadel Airbus doufal, že prodá až 750 těchto strojů, na výrobní lince v jihofrancouzském Toulouse jich ale vzniklo jen něco málo přes 250. Ve vzduchu jsou pouhých 13 let.
S doporučenou cenou asi 450 milionů dolarů za letadlo je A380 zázrakem plným moderních technologií. Vaz mu však zlomila skutečnost, že na svět přišlo na základě požadavků jedné končící éry v letecké dopravě. Jeho délku dožití navíc může zkrátit pandemie covidu-19, která měla na odvětví letecké dopravy katastrofální dopad.
Letadlo A380 vzniklo jako odpověď na stroj 747 zvaný Jumbo Jet konkurenční americké společnosti Boeing. Ve světě letectví, kterému dominovaly velké dopravní uzly a jen hrstka dopravců, se ale Jumbu dařilo. Zvyšující se počty cestujících zahltily velké vzdušné přístavy, jako je letiště Johna F. Kennedyho v New Yorku, Narita v Tokiu nebo Heathrow v Londýně. Ta v té době fungovala s využitím plných kapacit. Společnost Airbus se domnívala, že řešením bude větší letadlo, které z těchto letišť pobere více pasažérů, aniž by se zvýšil počet letů.
Místo nákupu větších letadel se však aerolinky vydaly jinou, finančně udržitelnější cestou: plánovaly nakupovat menší letadla a využívat je ke spojení menších letišť, která zahlcena nebyla.
Airbus A380 byl slavnostně předveden v Toulouse na začátku roku 2005 a poprvé vzlétl v dubnu téhož roku. Jde o jediné dvoupatrové letadlo, které kdy bylo postaveno - v podstatě jsou to dva široké letouny postavené na sobě. Airbus přitom v počátečních fázích vývoje zvažoval několik jiných koncepcí. Jedna z nich počítala s tím, že trupy budou postaveny vedle sebe, což by výrobci umožnilo využít komponenty z existujícího letadla A340.
Letadlo zahrnuje několik nových technologií v samotné konstrukci a elektrotechnice, ale zvláštní pozornost Airbus věnoval kabině. V ní se za pomoci vyššího natlakování, snížení hluku a uklidňujícího osvětlení výrobce snažil zmírnit únavu cestujících a celkově zlepšit kvalitu pobytu na palubě.
"Nejvíce mě dostalo, že se na hlavní palubě můžete u okénka postavit," říká historik letectví a autor knihy o historii A380 Graham Simons. "Já měřím 170 centimetrů, a když vstoupím do Boeingu 737 nebo do Airbusu A320, na místě u okénka se nemůžu postavit kvůli úložnému prostoru nad sedadly. V A380 jsou však stěny v podstatě svislé," dodává.
Kabina je také vysoce variabilní a leteckým společnostem Airbus umožňuje pořídit si luxusní výstřelky, jako jsou sprchy v první třídě. "Pomyšlení na sprchu v letadle je prostě ohromující," říká Simons. "A mají také vyhřívané mramorové podlahy... Letecká společnost Emirates dozadu umístila bar s onyxovou deskou, a když se nepoužívá, nechrání ho jen tak nějaký hadr, ale kozinka," dodává.
Letadlo ale vyšlo z módy už ve chvíli, kdy ho 25. října 2007 převzal první zákazník, společnost Singapore Airlines. Komerční letecká doprava se přeorientovala a letadla nově uvedená na trh a navržená k přepravě cestujících z jednoho bodu do druhého bez využití centrálních letišť, jako je Boeing 787 či Airbus A350, už měla stovky objednávek.
Ve finále se tak investice 25 miliard dolarů leteckému výrobci nevrátí. Přežití A380 stálo na vztahu s aerolinkami Emirates, které si pořídily zhruba polovinu všech dodaných letadel a kolem luxusního cestování v jedinečném obřím stroji si vystavěly celou image. Letadlo si koupily sice i hlavní evropské letecké společnosti, ale jenom v několika exemplářích. Airbus navíc nedokázal prodat jediný letoun na klíčovém americkém trhu.
"Byly tu spekulace, že jsme s A380 přišli o deset let dříve, než jsme měli; podle mě je jasné, že jsme byli deset let pozadu," uvedl v roce 2019 tehdejší šéf Airbusu Tom Enders, když oznamoval, že firma se výrobu letadel A380 rozhodla ukončit. Krátce nato z funkce odstoupil.