Výsledky Philip Morris ČR v 1Q2014: Díky kurzu koruny tržby meziročně mírně vzrostly

Konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH za první čtvrtletí 2014 se v porovnání se stejným obdobím roku 2013 zvýšily o 0,4 % na 2,8 miliardy Kč, a to zejména v důsledku příznivého vývoje cen v České republice a na Slovensku a vlivem příznivého vývoje měnového kurzu. Nárůst tržeb byl částečně eliminován nižším objemem vývozů jiným společnostem ve skupině PMI. Při vyloučení vlivu měnového kurzu se konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH v porovnání s předchozím rokem snížily o 3,8 %.
Situace v ČR
Tržby v tuzemsku bez spotřební daně a DPH za první čtvrtletí 2014 se v porovnání se stejným obdobím roku 2013 zvýšily o 3,8 % na 1,1 miliardy Kč, především v důsledku příznivého vývoje cen (+66 milionů Kč), částečně eliminovaného nižším objemem prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích (-24 milionů Kč), zejména v návaznosti na zvýšení spotřební daně a DPH, které byly promítnuty v prodejních cenách v roce 2013.
Celkový trh cigaret v České republice vzrostl za první čtvrtletí 2014 v porovnání se stejným obdobím roku 2013 o odhadovaných 0,1 % na 4,3 miliardy kusů cigaret, především v důsledku příznivého vlivu odhadnutého předzásobení obchodních partnerů konkurencí a výraznější sezónnosti, což bylo částečně eliminováno rostoucím nelegálním obchodem s tabákovými výrobky a pokračujícím růstem v kategorii jemně řezaného tabáku s nižším daňovým zatížením.
Podle maloobchodního průzkumu agentury ACNielsen Czech Republic s.r.o. poklesl tržní podíl společnosti Philip Morris ČR a.s. za první čtvrtletí 2014 v porovnání se stejným obdobím roku 2013 o 3,8 procentního bodu na 46,3 %, především v důsledku pokračujícího poklesu tržního podílu místních značek a značky Red & White, který byl částečně vykompenzován vyšším podílem značek L&M, Chesterfield, Marlboro a Philip Morris. Růst značek L&M a Chesterfield byl podpořen úspěšným uvedením variant L&M Forward v lednu 2013 a Chesterfield C-Press v červnu 2013. Značky L&M a Chesterfield rovněž těžily z optimalizace portfolia místních značek společnosti ve čtvrtém čtvrtletí 2013.
Objem domácího odbytu společnosti Philip Morris ČR a.s. v prvním čtvrtletí 2014 se ve srovnání se stejným obdobím roku 2013 snížil o 3,0 % na 1,8 miliardy kusů cigaret. Toto snížení odráží pokles tržního podílu, který byl částečně vykompenzován vyšším celkovým trhem.
Tržby z vývozu za první čtvrtletí meziročně poklesly o 8,9 % na 1,1 miliardy Kč, zejména v důsledku nižšího objemu prodeje cigaret jiným společnostem ve skupině PMI. Tento pokles byl částečně kompenzován vyšším objemem prodejů ostatních tabákových výrobků jiným společnostem ve skupině PMI a příznivým vývojem měnového kurzu. Při vyloučení vlivu měnového kurzu celkové tržby z vývozu poklesly o 15,2 %.
Podle analytika z BH Securities Petra Hlinomaze jde o opakovaný pokles, který trvá s drobnými výjimkami od druhé poloviny roku 2012. "Jde o mírně znervózňující rys jinak vcelku vyrovnaných předběžných čtvrtletních čísel, když export doposud v mnohém vyvažoval poklesy trhů v Česku a na Slovensku. Naštěstí cenová politika firmy a oslabení koruny dokázaly podržet tržby v úrovni stejného období loňského roku," uvedl.
"Zprávu považujeme pro akcie Philip Morris ČR za neutrální. Prodeje v ČR a na Slovensku překonaly naše odhady, negativní byl propad exportu o 19 %. Očekáváme negativní dopady na dividendy v dalších letech," uvedl k průběžným datům Václav Kmínek, analytik z České spořitelny. "Výrazný pokles objemu exportu je varující, může však jít o jednorázový pokles. Mateřská firma nedávno oznámila, že uzavře svoji největší továrnu v západní Evropě, což dává PM ČR určitou naději na zvýšení dodávek na export."
Situace na Slovensku
Tržby společnosti Philip Morris Slovakia s.r.o. bez spotřební daně a DPH v místní měně za první čtvrtletí 2014 se v porovnání se stejným obdobím roku 2013 zvýšily o 9,7 % na 19,3 milionů eur, především v důsledku příznivého vývoje cen (+1 milion eur) a vyššího objemu prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích (+0,7 milionu eur) z důvodu zvýšení prodejních cen v průběhu roku 2013.
Celkový trh cigaret na Slovensku vzrostl za první čtvrtletí meziročně o odhadovaných 2,7 % na 1,5 miliardy kusů cigaret, zejména v důsledku výraznější sezónnosti.
Podle maloobchodního průzkumu agentury ACNielsen Slovakia s.r.o. se tržní podíl společnosti Philip Morris Slovakia s.r.o. zvýšil za první čtvrtletí roku 2014 o 0,7 procentního bodu na 52,4 %. Toto zvýšení bylo zejména podpořeno nárůstem podílu značek L&M, Philip Morris a Marlboro a bylo částečně eliminováno poklesem tržního podílu u místních značek a značky Red & White. Nárůst podílu značky L&M byl podpořen úspěšným uvedením varianty L&M Forward ve středním cenovém segmentu v srpnu 2013. Po úspěšném uvedení značky Philip Morris v levném cenovém segmentu v říjnu 2012 značka pokračovala v růstu a také těžila z migrace značky Red & White do značky Philip Morris na začátku roku 2014.
Objem domácího odbytu společnosti Philip Morris Slovakia s.r.o. v prvním čtvrtletí roku 2014 vzrostl o 3,4 % na 0,8 miliardy kusů cigaret v důsledku vyššího celkového trhu cigaret a tržního podíl.
Aktuality

