US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+1,23 %
NASDAQ+1,86 %
DOW JONES+0,71 %
PX+0,74 %
ČEZ-0,62 %
NVIDIA+2,45 %

Výsledky Philip Morris ČR v 1Q2014: Díky kurzu koruny tržby meziročně mírně vzrostly

Konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH za první čtvrtletí 2014 se v porovnání se stejným obdobím roku 2013 zvýšily o 0,4 % na 2,8 miliardy Kč, a to zejména v důsledku příznivého vývoje cen v České republice a na Slovensku a vlivem příznivého vývoje měnového kurzu. Nárůst tržeb byl částečně eliminován nižším objemem vývozů jiným společnostem ve skupině PMI. Při vyloučení vlivu měnového kurzu se konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH v porovnání s předchozím rokem snížily o 3,8 %.

Redakce IW
Redakce IW
15. 5. 2014 | 8:25
Philip Morris ČR

Situace v ČR

Tržby v tuzemsku bez spotřební daně a DPH za první čtvrtletí 2014 se v porovnání se stejným obdobím roku 2013 zvýšily o 3,8 % na 1,1 miliardy Kč, především v důsledku příznivého vývoje cen (+66 milionů Kč), částečně eliminovaného nižším objemem prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích (-24 milionů Kč), zejména v návaznosti na zvýšení spotřební daně a DPH, které byly promítnuty v prodejních cenách v roce 2013.

Celkový trh cigaret v České republice vzrostl za první čtvrtletí 2014 v porovnání se stejným obdobím roku 2013 o odhadovaných 0,1 % na 4,3 miliardy kusů cigaret, především v důsledku příznivého vlivu odhadnutého předzásobení obchodních partnerů konkurencí a výraznější sezónnosti, což bylo částečně eliminováno rostoucím nelegálním obchodem s tabákovými výrobky a pokračujícím růstem v kategorii jemně řezaného tabáku s nižším daňovým zatížením.

Podle maloobchodního průzkumu agentury ACNielsen Czech Republic s.r.o. poklesl tržní podíl společnosti Philip Morris ČR a.s. za první čtvrtletí 2014 v porovnání se stejným obdobím roku 2013 o 3,8 procentního bodu na 46,3 %, především v důsledku pokračujícího poklesu tržního podílu místních značek a značky Red & White, který byl částečně vykompenzován vyšším podílem značek L&M, Chesterfield, Marlboro a Philip Morris. Růst značek L&M a Chesterfield byl podpořen úspěšným uvedením variant L&M Forward v lednu 2013 a Chesterfield C-Press v červnu 2013. Značky L&M a Chesterfield rovněž těžily z optimalizace portfolia místních značek společnosti ve čtvrtém čtvrtletí 2013.

Objem domácího odbytu společnosti Philip Morris ČR a.s. v prvním čtvrtletí 2014 se ve srovnání se stejným obdobím roku 2013 snížil o 3,0 % na 1,8 miliardy kusů cigaret. Toto snížení odráží pokles tržního podílu, který byl částečně vykompenzován vyšším celkovým trhem.

Tržby z vývozu za první čtvrtletí meziročně poklesly o 8,9 % na 1,1 miliardy Kč, zejména v důsledku nižšího objemu prodeje cigaret jiným společnostem ve skupině PMI. Tento pokles byl částečně kompenzován vyšším objemem prodejů ostatních tabákových výrobků jiným společnostem ve skupině PMI a příznivým vývojem měnového kurzu. Při vyloučení vlivu měnového kurzu celkové tržby z vývozu poklesly o 15,2 %.

Podle analytika z BH Securities Petra Hlinomaze jde o opakovaný pokles, který trvá s drobnými výjimkami od druhé poloviny roku 2012. "Jde o mírně znervózňující rys jinak vcelku vyrovnaných předběžných čtvrtletních čísel, když export doposud v mnohém vyvažoval poklesy trhů v Česku a na Slovensku. Naštěstí cenová politika firmy a oslabení koruny dokázaly podržet tržby v úrovni stejného období loňského roku," uvedl.

"Zprávu považujeme pro akcie Philip Morris ČR za neutrální. Prodeje v ČR a na Slovensku překonaly naše odhady, negativní byl propad exportu o 19 %. Očekáváme negativní dopady na dividendy v dalších letech," uvedl k průběžným datům Václav Kmínek, analytik z České spořitelny. "Výrazný pokles objemu exportu je varující, může však jít o jednorázový pokles. Mateřská firma nedávno oznámila, že uzavře svoji největší továrnu v západní Evropě, což dává PM ČR určitou naději na zvýšení dodávek na export."

Situace na Slovensku

Tržby společnosti Philip Morris Slovakia s.r.o. bez spotřební daně a DPH v místní měně za první čtvrtletí 2014 se v porovnání se stejným obdobím roku 2013 zvýšily o 9,7 % na 19,3 milionů eur, především v důsledku příznivého vývoje cen (+1 milion eur) a vyššího objemu prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích (+0,7 milionu eur) z důvodu zvýšení prodejních cen v průběhu roku 2013.

Celkový trh cigaret na Slovensku vzrostl za první čtvrtletí meziročně o odhadovaných 2,7 % na 1,5 miliardy kusů cigaret, zejména v důsledku výraznější sezónnosti.

Podle maloobchodního průzkumu agentury ACNielsen Slovakia s.r.o. se tržní podíl společnosti Philip Morris Slovakia s.r.o. zvýšil za první čtvrtletí roku 2014 o 0,7 procentního bodu na 52,4 %. Toto zvýšení bylo zejména podpořeno nárůstem podílu značek L&M, Philip Morris a Marlboro a bylo částečně eliminováno poklesem tržního podílu u místních značek a značky Red & White. Nárůst podílu značky L&M byl podpořen úspěšným uvedením varianty L&M Forward ve středním cenovém segmentu v srpnu 2013. Po úspěšném uvedení značky Philip Morris v levném cenovém segmentu v říjnu 2012 značka pokračovala v růstu a také těžila z migrace značky Red & White do značky Philip Morris na začátku roku 2014.

Objem domácího odbytu společnosti Philip Morris Slovakia s.r.o. v prvním čtvrtletí roku 2014 vzrostl o 3,4 % na 0,8 miliardy kusů cigaret v důsledku vyššího celkového trhu cigaret a tržního podíl.

Akcie ČRPhilip Morris ČRVýsledková sezóna
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

20. 10.-Andrej Rády
Akciový trh