US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+1,57 %
NASDAQ+2,30 %
DOW JONES+0,85 %
PX+0,35 %
ČEZ+0,62 %
NVIDIA+5,18 %

Za co se utrácí v zemi, která je na výdajích založená?

Ve výdajích Američanů hraje jednoznačně prim bydlení, což zní celkem logicky. Nebylo tomu tak ale vždy, za posledních několik desítek let se spotřebitelské trendy v největší světové ekonomice razantně změnily.

Graf zobrazuje výdaje Američanů podle jednotlivých kategorií v určitých letech. Vychází z dat americké Bureau of Labor Statistics, které jsou upravené o inflaci a představují medián nákladů lidí v USA.

Je patrné, že výdaje na bydlení jsou v USA (a zřejmě i v jiných vyspělých ekonomikách) na čele spotřebitelského koše. Zajímavostí je fakt, že v roce 1941 byly náklady na bydlení (7 537 USD) převýšeny náklady na jídlo a stravování (8 311 USD). Je to dáno tím, že bydlení nebylo v minulosti tak dostupné jako dnes, ale také jde o chybu ve statistice, protože v roce 1941 byl v nákladech na jídlo započten také alkohol, který tehdy neměl vlastní kategorii.

Zajímavým trendem je také pokles výdajů na oblečení. Navzdory vlivu inflace se výdaje v této kategorii trvale snižují od roku 1961, kdy se dostaly na 4 157 USD a představovaly jednu z největších položek v rozpočtu Američanů. Podobný trend je ale patrný i v jiných částech světa, přičemž zejména v posledních letech je to dáno rozšířením konkurence a záplavou levných výrobků z Asie (lidé nakupují oblečení častěji, ale levněji).

Zaujmou výrazný růst výdajů na rekreaci a zábavu v roce 1973 nebo vytrvalý pokles výdajů na jídlo od roku 1961 (společně se zmiňovaným oblečením). Poměrně negativně může vyznívat pokles výdajů na literaturu a čtení obecně, což může znamenat, že lidé upřednostňují jiné formy trávení volného času, případně že jsou informace mnohem dostupnější "zdarma" na internetu.

Nárůst zaznamenaly v poslední době zdravotní péče a vzdělávání. V prvním případě to jde pravděpodobně ruku v ruce s rozšiřováním civilizačních chorob a také s větší starosti lidí o své zdraví. V případě vzdělávání jde o jasný signál, že lidé vnímají investici do vzdělání (a do sebe samotných obecně) jako jednu z dlouhodobě nejvýhodnějších.

Poměrně jasně se ukazuje pokles výdajů na tabák související se změnou přístupu lidí ke kouření, na druhou stranu výdaje na alkohol jsou po desítky let nejstabilnější.

Zdroj: howmmuch.net, A Wealth of Common Sense

Americká ekonomikaOsobní spotřebaSpojené státy americké (USA)SpotřebiteléŽivotní úroveň
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio