Denní glosa: Facebook, Google a internetová neutralita, když se zrovna hodí

Američtí republikáni chtějí zrušit princip povinné neutrality, podle kterého musejí poskytovatelé internetového připojení dávat stejný prostor pro datový přenos velkým i malým firmám. Ten v praxi znamená, že kliknete-li na odkaz na stránku Čičmunda.cz, máte na ní být stejně rychle jako Google.com.
Toto pravidlo platí v USA od roku 2015. A není to žádná legrace. Právě logistika, konkrétně z velké části dohoda s J. P. Morganem a jeho železnicemi o levnější dopravě barelů petroleje, než jakou měli k dispozici konkurenti, byla kdysi hlavním důvodem raketového vzestupu Rockefellerovy společnosti Standard Oil.
Internetová logistika hrozí týmž, a totiž že velké firmy jako Facebook a Google budou rozhodovat o tom, která stránka poběží dobře, a na jejíž zobrazení si uživatelé naopak počkají déle. Než Obamova administrativa princip internetové neutrality zavedla, podepsaly čtyři miliony lidí petici, která to požadovala. K tlaku se tehdy připojily i velké firmy.
Republikáni nyní zvažují, že princip zruší. Namísto telekomunikačního regulátora FCC, který s poskytovateli internetu zachází jako s veřejnými službami, by podle jejich plánu měl připojení regulovat pouze všeobecný tržní regulátor FTC a závazek k neutralitě by měl být dobrovolný.
Aktivisté jsou tedy opět na nohou a jejich petice se nejspíše brzy dočká verze 2.0. S jediným rozdílem – velké firmy jsou již nyní tak velké, že by se jim zrušení povinné neutrality celkem hodilo. Facebook a Google dohromady zprostředkovávají 80 % veškeré on-line reklamy. Jen to mějme na paměti, až příště zase třeba ono monstrum jménem Zuckerberg bude mluvit o utváření lepšího světa. Je dobré vědět, co přesně to v jeho podání znamená.