Luxusní hodinářství Audemars Piguet bude prodávat bazarové zboží

Švýcarské luxusní hodinářství Audemars Piguet letos hodlá začít prodávat bazarové zboží. Stává se tak první velkou značkou, která představila plán vstoupit na rychle rostoucí trh s luxusními hodinkami z druhé ruky. Firma již uskutečnila testovací provoz v jednom ze svých obchodů v Ženevě. Letos chce aktivity rozšířit do dalších ze svých 26 obchodů ve Švýcarsku. Pokud se setká s úspěchem, chce s touto nabídkou proniknout do Spojených států a do Japonska.
"Bazar je v hodinářském průmyslu příští velkou věcí," řekl v rozhovoru s agenturou Reuters generální ředitel François-Henry Bennahmias. Společnost je známá mimo jiné hodinkami Royal Oak, které se prodávají v průměru za 40 000 franků.
Luxusní hodináři se zatím vyhýbali prodeji použitého zboží v obavách, že to oslabí exkluzivitu jejich značek a sníží tržby. Někteří to ale teď chtějí změnit, protože tržby v odvětví po celém světě slábnou, trh s použitým zbožím ale naopak rapidně roste, mimo jiné díky internetovým platformám jako Chrono24 a The RealReal.
Zájem o prodej použitých hodinek již naznačilo i několik menších značek, jako jsou H.Moser&Cie a MB&F. Podle jejich vyjádření je důležité mít nad tímto trhem kontrolu kvůli ochraně majitelů a hodnotě hodinek, které jsou již na trhu.
Prodej luxusních hodinek z druhé ruky, který se uskutečňuje převážně přes internetové platformy nebo specializované obchodníky, podle odborníků rychle roste, protože na trh s luxusním zbožím přichází nová generace zákazníků, která dává před trvalým vlastnictvím přednost rozmanitosti. Analytik z poradenské společnosti Kepler Cheuvreux Jon Cox odhadl, že příjmy na trhu s použitým zbožím mohou ročně činit pět miliard USD, včetně hodinek prodaných na aukcích.
Trh s použitými hodinkami je ale zatím příliš malý ve srovnání s trhem nových luxusních hodinek, jehož hodnota podle konzultační společnosti Bain&Cie činí 37 miliard EUR. Nicméně vývoz hodinek ze Švýcarska v roce 2015 klesl o 3,3 procenta a předloni o 9,9 procenta. Za prvních 11 měsíců loňského roku zaznamenal růst o 2,8 procenta.
Spojené státy, kde prodej nových hodinek klesá již několik let, jsou největším trhem s použitými hodinkami. Následují Británie a Japonsko.
Zdroj: ČTK