Globální inflační tlaky se plíživě blíží

V současném globalizovaném světě může růst mezd v jedné části světa rychle ohrozit vyššími náklady i podniky jinde. Tlak na náklady a mzdy by měl v příštích dvanácti měsících růst, firmy by ale neměly zvyšovat ceny zboží a služeb dramaticky, částečně i díky zdravým rezervám v maržích.
Většina společností působí, že se bude chovat zdrženlivě, když ale dojde na zvyšování cen, stále více firem bude zřejmě přesouvat rostoucí vstupní náklady na své zákazníky. To platí u většiny odvětví, zejména pak v oblasti spotřebního zboží, energie a materiálů. Společnosti zabývající se zbytným spotřebním zbožím a průmyslové firmy mají pravděpodobně menší rezervy.
Rostoucí inflace by s největší pravděpodobností donutila finanční a materiálové společnosti zvýšit marže. Hůře na tom podle analytiků z Fidelity International budou průmyslové firmy. Vzhledem k jejich relativně menší cenové síle by vyšší inflace pravděpodobně vedla ke snížení marží. Nicméně deflační faktory, jako jsou zlepšení technologií, globalizace a outsourcing, stále působí silně, a očekává se tedy, že budou udržovat inflaci pod kontrolou.
USA - meziroční míra spotřebitelské inflace
Očekávání růstu nákladů v průmyslu, energetice i v sektoru základních materiálů je klasickým ukazatelem toho, že je globální ekonomika v pozdní fázi cyklu. Většina analytiků z Fidelity International (72 %) očekává v příštích dvanácti měsících růst mezd v Číně, Evropě a USA. Téměř všichni ale čekají, že růst bude mírný, s výjimkou regionu EMEA a Latinské Ameriky, kde třetina analytiků očekává značné zvýšení mezd. Daňová reforma v USA může zvyšovat tlak na mzdy, protože by společnosti mohly na své zaměstnance přenést některé z výhod z daňových úlev.
Eurozóna - meziroční míra spotřebitelské inflace
Rostoucí mzdové náklady v Číně napomáhají rychlé automatizaci a podporují technologické inovace napříč starými i novými hospodářskými sektory. Firmy se totiž obávají, že by jinak mohly ztratit globální konkurenční výhodu. Snaha o úspory také znamená, že firmy stále hledají levnější výrobní příležitosti. To naznačuje, že outsourcing z byznys mapy nikam nezmizí.
Čína - meziroční míra spotřebitelské inflace
Navzdory rostoucím nákladům si většina analytiků z Fidelity International myslí, že míra zvýšení cen v jimi sledovaných společnostech nepřesáhne míru inflace. Šest z deseti analytiků napříč odvětvími předpokládá růst cen výstupů v souladu s růstem indexu spotřebitelských cen. Výjimkou je telekomunikační sektor, kde by ceny měly růst méně než o inflaci.
Zdroj: Fidelity International
Aktuality
