US MARKETOtevírá za: 14 h 45 m
DOW JONES-0,21 %
NASDAQ+0,72 %
S&P 500+0,10 %
META+0,51 %
TSLA+4,07 %
AAPL-0,28 %

Kofole v prvním čtvrtletí stouply tržby o 7,6 % na 1,29 miliardy Kč

Nápojářská skupina Kofola ČeskoSlovensko vykázala za první čtvrtletí čistou ztrátu 52,63 milionu Kč. V loňském roce ve stejném období prodělala 38,49 milionu Kč. Tržby i provozní zisk EBITDA se však skupině zvýšily. První čtvrtletí je pro Kofolu tradičně nejslabším obdobím roku a na celoroční výsledky nemívá zásadní dopad.

Tržby Kofole stouply o 7,6 % na 1,29 miliardy Kč a provozní zisk EBITDA se jí zvýšil o 12,2 % na 118,23 milionu Kč. Na trzích v ČR a na Slovensku se Kofole tržby zvýšily o 6,5 % na 686 milionů Kč a na trzích ve Slovinsku a v Chorvatsku vyskočily o 14,4 % na 206 milionů Kč. Pokles tržeb Kofola zaznamenala v Polsku, a to z 24 na 22 milionů Kč, a na ostatních trzích (z 31 na 27 milionů Kč).

Adriatický region opět přinesl pozitivní výsledek, když skupina na tomto trhu dosáhla dvojciferného růstu tržeb. Za růstem stál především prodej minerální vody Radenska, ale i minerální vody Lipički Studenac, uvedla Kofola.

Náklady na odbyt, marketing a distribuci se zvýšily z 423,14 milionu Kč na 463,04 milionu Kč (+9,4 %) a náklady na administrativní činnost stouply z 90,59 milionu Kč na 106,52 milionu Kč (+17,6 %).

"Velmi nás potěšilo, že růstu klíčových ukazatelů jsme dosáhli i přesto, že v prvním čtvrtletí ve srovnání s loňským rokem panovalo horší počasí a navíc jeden z prodejních vrcholů, Velikonoce, letos připadl až na duben," uvedl ve výsledkové zprávě generální ředitel skupiny Jannis Samaras.

Na celkových tržbách se jako tradičně nejvíce podílely výnosy z prodeje sycených nápojů (40,3 %) a minerálních vod (25,8 %). Následovaly výnosy z prodeje nesycených nápojů (13,2 %), sirupů (8,2 %), salátů, džusů a dalších produktů značky UGO (7,4 %) a z prodeje produktů v kategorii "ostatní" (5,2 %).

V segmentu hotelů, restaurací a dalších gastronomických provozů v ČR společnost v prvních třech měsících roku zaznamenala rekordní tržní podíl, na Slovensku pak poprvé překonala hranici 40 %.

Tržby freshbarů UGO dále rostou

Velice dobře opět vyzněly výsledky freshbarů a salaterií UGO. Tržby v tomto segmentu stouply meziročně ze 142 milionů Kč na 152 milionů Kč. Celkový počet provozoven UGO přitom meziročně klesl z 82 na 79.

Tržby za celou společnost UGO trade bez tržeb franšízového segmentu, ale včetně prodeje čerstvých šťáv v lahvičkách a balených salátů dosáhly v letošním prvním čtvrtletí 108 milionů Kč.

Management společnosti čeká, že na úrovni provozního zisku EBITDA letos vykáže výsledek 1,08 miliardy Kč, což znamená meziroční nárůst o 6,8 %.

Již v rámci výsledků za celý loňský rok zveřejněných koncem března společnost oznámila, že její vedení navrhne vyplatit ze zisku z loňského roku dividendu 13,50 Kč na akcii. Loni Kofola vyplatila rekordních 16,20 Kč na akcii.

Analytici: Kofola nezklamala

"Společnost má podle vlastních vyjádření nakročeno ke splnění celoročního cíle. To chápeme jako potvrzení celoročního výhledu EBITDA na úrovni 1,08 miliardy Kč (loni: 1,011 miliardy Kč). Firma oznámila silná, meziročně lepší čísla. Zisk EBITDA překonal naše očekávání o 5,9 %, především díky lepší výkonnosti v Adriatickém regionu a nižší ztrátě z ostatních operací," napsal analytik Bohumil Trampota z J&T Banky.

"Zisk EBITDA meziročně vzrostl o 12,2 % za přispění nižších cen cukru a obalových materiálů. Čistý dluh společnosti od konce roku 2018 vzrostl z 2,43 miliardy Kč na 2,81 miliardy Kč a poměr čistého dluhu vůči EBITDA dosáhl 2,7. Pokud by se započítal vliv prodané HOOP Polska, tržby by byly 1,4484 miliardy Kč, tedy 0,1 % pod naším odhadem. Obdobně je na tom čistý zisk, respektive ztráta na úrovni 65,9 milionu Kč, lehce nad naším odhadem. Celkově nicméně hodnotíme výsledky Kofoly pozitivně," uvedl Jiří Kostka, analytik z Komerční banky.

"Marže byly stabilní na česko-slovenském trhu a překvapivě rostly v adriatickém regionu, nový segment FRESH má prozatím záporné marže, hlavně díky propagačním výdajům na značku Leros," poznamenal Petr Bártek, analytik z České spořitelny. "Kofola reportovala solidně rostoucí tržby a slušně rostoucí EBITDA, zejména díky rostoucímu tržnímu podílu v segmentu HoReCa na klíčových trzích a díky obnovenému růstu v adriatickém regionu. Lehce rostoucí marže na československém trhu potvrdily naše očekávání - úspory na materiálech byly vyváženy růstem mezd -, zlepšující se marže v adriatickém regionu jsou naopak slibným náznakem zlepšení na tomto trhu. Vyšší než očekávané daňové náklady byly dle managementu způsobeny problémy s načasováním. Společnost reportovala horší vývoj pracovního kapitálu a vyšší CAPEX, což spolu s úpravou IFRS 16 vedlo k vyššímu zadlužení. V následujících kvartálech očekáváme opět zlepšení zadlužení."

Skupina Kofola ČeskoSlovensko je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě. Má výrobní závody v Česku, Polsku, na Slovensku, ve Slovinsku a Chorvatsku a zaměstnává více než 2 100 lidí, z toho asi 700 v Česku. K jejím výrobkům patří vedle limonády Kofola také ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola. V licenci Kofola rovněž vyrábí a distribuuje nápoje RC Cola a Orangina.

V polovině března Kofola informovala, že dokončila prodej polské firmy Hoop Polska. Nově společnost vlastní polská ZMB Capital vyrábějící vody Ustronianka. Finální prodejní cena činila 13,75 milionu eur. Kofola v této souvislosti zaúčtovala v rámci výsledků za poslední loňské čtvrtletí odpis 345,8 milionu Kč.

Na polském trhu Kofole zůstala společnost Premium Rosa, která vyrábí rostlinné a bylinné produkty. Z podniku Hoop Polska zbyl Kofole ještě závod v Grodzisku včetně ochranné známky na minerální vodu. Tento závod je také určen k prodeji.

Většina společnosti (68 %) patří společnosti Aetos, za níž stojí rodina Samarasů spolu s Reném Musilou a Tomášem Jendřejkem, kteří jsou v Kofole od jejího počátku. Rodinu Samarasů navenek zastupuje Jannis Samaras.

Zdroj: Kofola, ČTK

Akcie ČRKofola ČeskoSlovenskoPotravinyVýsledková sezóna
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika