25 poučení z kyperského bailoutu

Kyperská krize poskytla trhům řadu lekcí. Mezi ty nejdůležitější patří skutečnosti, že přístup k ESM nebo OMT vyžaduje splnění mnoha podmínek a že jádro eurozóny dokáže zaujmout při řešení dluhové krize přísnější postoj.
U členských zemí, které nepředstavují vážné systematické riziko, je Troika ochotna stavět "požární zdi". Kypr se možná nestane vzorem řešení evropské dluhové krize, nicméně díky němu eurozóna nabídla ukázku toho, jak také mohou vypadat intervence do bankovního systému. Rizika pro některé zúčastněné strany (velké střadatele) narostla a trhy si (znovu) uvědomily, že k vyřešení evropské dluhové krize povede ještě dlouhá cesta.
Paul Mortimer-Lee, hlavní tržní ekonom BNP Paribas, vyjmenovává lekce, jež kyperská krize přinesla, a vyvozuje z nich některé možnosti dalšího postupu boje s dluhovou krizí.
1. Nepodceňujte schopnost eurozóny dělat správné kroky (poté, co byly všechny alternativy vyčerpány).
2. Jedenáctihodinová jednání mohou vést často k chybám a mít nechtěné důsledky. Rozhodnutí zdanit vklady do 100 tisíc eur bylo faux pas. Zpochybnilo garanci vkladů.
3. Mario Monti se stáhl ze scény. Omezilo to vliv Jihu na rozhodování o budoucnosti eura.
4. Německo, Nizozemsko a Finsko jsou již vyčerpané ze všech záchranných akcí. Merkelová bude muset před celonárodními volbami uplatňovat tvrdší postoj.
5. Nový šéf euroskupiny Jeroen Dijsselbloem bude ve srovnání se svým předchůdcem Junckerem z Lucemburska razit přísnější postup řešení dluhové krize.
6. Dijsselbloem je občas příliš výřečný a ne zcela diplomatický. Pozor na další přešlapy.
7. ECB je připravena využít poslední zbraň – "už žádné peníze pro vaše banky". Nejde přímo o vyloučení země z eurozóny, každopádně jí to ale ztíží setrvání v měnové unii.
8. Tato hrozba má hluboké politické dopady. Přesahuje pravomoci Draghiho, takže další kroky zůstávají na Merkelové a spol.
9. Když není problém považován za systematický, nejsou Německo a další podobně smýšlející země ochotny využít k řešení krize peníze svých daňových poplatníků. Postup posuzování nákladů a výnosů zdůrazňuje skutečnost, že je každý případ unikátní.
10. Zájmy soukromých investorů jsou ohroženy více než dosud. Obzvláště v malých "nesystémových" zemích.
11. Troika se bude snažit použít soukromé peníze tam, kde jimi lze omezit zapojení veřejného sektoru. Přestože jsou jednotlivé případy svým způsobem unikátní, princip je podobný. V Řecku utrpěli ztráty držitelé vládních bondů, na Kypru velcí střadatelé. V dalších eventuálních případech lze očekávat opět unikátní řešení.
12. Když přijde na řešení bankovní krize, máme již jasnou hierarchii toho, kdo a jak bude nejvíce zasažen: 1. akcionáři, 2. držitelé junior dluhopisů, 3. velcí střadatelé, 4. stát, 5. zahraniční daňoví poplatníci.
13. Míra, do jaké se při řešení insolvence bank nebo státu zapojí soukromý sektor, bude záviset na tom, zda bude problém chápán jako systematický, nebo nebude. Čím méně systematického rizika, tím větší účast soukromého sektoru.
14. Některé země považují "požární zdi" za adekvátní řešení. "Odskáčou" to některé zúčastněné strany, které byly původně chráněné.
15. Pravděpodobnost přímé rekapitalizace bank prostřednictvím Evropského stabilizačního mechanismu (ESM) klesá.
16. Snižuje se morální hazard.
17. Spuštění kapitálových kontrol na Kypru bylo překročením Rubikonu. Kyperské euro na účtu v bance není volně převoditelné za německé. Eurozóna je roztříštěná.
18. Odstranit kapitálové kontroly bude nejspíše mnohem složitější, než se původně očekávalo.
19. Využití kapitálových kontrol vytvořilo precedent, který může urychlit kapitálový exodus v krizi. Pravděpodobnost jejich dalšího opětovného využití stoupla.
20. Bylo by překvapivé, kdyby se větší střadatelé nezačali stahovat ze slabých bank. Stačí se podívat na míru MRO (main refinancing operation) a ELA (nouzová likvidita) ze strany ECB.
21. Kyperskou ekonomiku čeká větší recese.
22. Kyperský program se v důsledku ukáže jako příliš optimistický. Bude zapotřebí dalšího.
23. Zatímco si Draghi kupuje čas, fundamentální problémy eurozóny zůstávají neřešené a mohou začít opět strašit trhy.
24. Neočekávejme, že Rusko přijme ztráty bez větších protestů. Dohoda o Kypru bude mít důsledky.
25. Podmíněnost záchranných operací je pro jádrové země zásadní. Neexistuje nic ve smyslu záchrany za každých okolností - bianco šeky ani volný přístup k OMT (Outright Monetary Transactions) nebo ESM. Nic není zadarmo, i kdyby byl bez toho ohrožen celý systém.
Zdroj: BNP Paribas
Aktuality
