US MARKETOtevírá za: 11 h 15 m
DOW JONES-0,64 %
NASDAQ+1,61 %
S&P 500+0,72 %
META+0,51 %
TSLA+4,07 %
AAPL-0,28 %

Češi pijí pivo stále nejvíce na světě, jejich chutě se ale mění

Pivo zůstává českým národním nápojem, ale i u nás se trh s ním mění. Češi stále častěji tíhnou ke speciálním pivům. Spotřeba piva v ČR neroste, více se vyváží a pokračuje trend pití piva doma místo v restauraci.

Pivo se z ČR vyváží do více než 50 zemí. Podle zprávy Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS) za rok 2013 dosáhla česká produkce piva v roce 2013 19,3 milionu hektolitrů a vzpamatovává se z propadu v roce 2010.

Českému pivnímu trhu dominuje "velká čtyřka" pivovarnických společností, kterou tvoří Plzeňský Prazdroj (SABMiller), Pivovary Staropramen (Anheuser-Busch InBev), Heineken CZ (vyrábí Krušovice či Starobrno) a státem vlastněný Budějovický Budvar. Na velkou čtyřku připadá 75-80% podíl celkové české pivní produkce. Hned za nimi je skupina Pivovary Lobkowicz, která je pátým největším hráčem na trhu.

Mezi další významné české pivovary patří Moravskoslezské pivovary (PMS, tvoří je Holba, Zubr a Litovel) a skupina LIF (Svijany, Rohozec a Primátor). Podle ČSPS se český trh s pivem skládá ze zhruba 50 velkých a středních pivovarů a z více než 200 minipivovarů (roční produkce do 10 tisíc hektolitrů), které mají dohromady téměř 400 místních značek, některé s více než stoletou tradicí.

V roce 2013 zaznamenala výroba piva pro ČR 1,1% pokles. Dovoz se stabilizoval kolem 500 tisíc hektolitrů ročně (kolem 3 % domácí spotřeby). Pivovary naopak více exportují. Vývoz piva meziročně vzrostl o 9 % na 3,54 milionu hektolitrů.

Český pivní trh působí nasyceně a stabilně. Průměrná produkce piva na obyvatele klesla ze 160 litrů ročně mezi lety 2000 a 2007 na zhruba 145 litrů ročně v roce 2010, a to převážně vlivem ekonomického zpomalení. I tak ale Češi zůstávají v pití piva světovými jedničkami.

A jak situaci na pivním trhu vidí Otakar Binder, obchodní ředitel a člen představenstva Pivovarů Lobkowicz:

Pivní speciály jsou v kurzu

Vzhledem ke stabilitě trhu může být zvyšování podílu prémiových značek pro pivovary klíčovým zdrojem růstu s podstatným potenciálem na domácím trhu. To vede výrobce k vyšším investicím do prémiových značek.

Donedávna se český trh zaměřoval téměř výhradně na produkci tradičních lehkých piv plzeňského typu. V poslední době je ale patrný posun spotřebitelských preferencí směrem k regionálním ležákům, vícestupňovým pivům a pivním speciálům (včetně tradičních českých nefiltrovaných a kvasnicových piv). ČSPS odhaduje počet značek piva v ČR na zhruba 400. Střední a malé pivovary jsou v porovnání s nadnárodními skupinami flexibilnější v produkci a nabízejí bohatší sortiment druhů piv.

Rostoucí popularitu speciálních piv může dokládat počet minipivovarů otevíraných ročně v České republice. Podle průzkumu Hospodářských novin se očekává v roce 2014 otevření zhruba 50 nových minipivovarů. Celkové číslo by tak mělo stoupnout ze současných 215 na 350 do roku 2015.

Přesun konzumace z gastronomických zařízení do domácností

Pijáci piva se přesouvají z hospod a restaurací domů a kupují levnější piva v lahvích. Tento trend je pravděpodobně způsoben zvýšením cenového rozdílu mezi točeným a lahvovaným pivem a zvýšenou citlivostí spotřebitelů na cenu v období ekonomické krize.

Celkové prodeje v segmentu gastronomických zařízení klesají od roku 2011, mezi lety 2009 a 2013 složenou měrou -6 %.

Česká ekonomikaPivo
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika