US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+1,70 %
NASDAQ+2,29 %
S&P 500+1,96 %
ČEZ-0,66 %
KB+0,39 %
Erste+2,16 %

Lekce pro začínající podnikatele od Andrewa Masona

Andrew Mason je zakladatelem a šéfem společnosti Groupon, největšího světového systému pro hromadné nakupování. Jde o rychle rostoucí byznys. V Čechách se stále populárnějším stává například Slevomat. Na říjnovém semináři pro začínající podnikatele dal Mason dohromady pár jednoduchých zásad, které dodržoval a které platí prakticky pro jakýkoli začátek podnikání.

Andrej Rády
Andrej Rády
11. 11. 2010 | 18:00
Management

Kašlete na vizi, zákazníky zajímá, k čemu jste dobří

Hlavní myšlenkou Grouponu je kolektivní nakupování. Denně rozesílá jednu nejlepší nabídku svým registrovaným uživatelům. Když se (modelově) hodně lidí přihlásí například o kupón na útratu v restauraci za pětistovku, a kupón stojí 250, není problém mít hodně zákazníku, a díky nim i stále rostoucí řadu partnerů.

Mason si však brzy všiml, že na úvodní stránce svého webu nemůže vysvětlovat hlavní myšlenku svého byznysu, hlavní vizi. Lidi zajímá, kolik ušetří, nezajímá je princip kolektivního nakupování. A tak na domovské stránce Grouponu najdete velkým písmem "Deal of the Day" (nabídku dne) a tlačítko "Sign Up" (přihlásit se).

Podle Masona lidé během první vteřiny na webu musejí vědět, k čemu jim nabízená služba bude dobrá. Neztraťte proto tu jednu vteřinu snahou o vysvětlení principu svého podnikání, tak zákazníky zkrátka "nenachytáte".

Z nedostatku udělejte přednost

Mason chtěl z Grouponu udělat server, který bude nabízet kupóny na služby a zboží ze všech možných oblastí a všude na světě. Ale kdyby se snažil toho dosáhnout hned v první den provozu, zkrátka by to nešlo.

Proto začal budováním sítě uživatelů v Chicagu a nabízel jim jednu jedinou atraktivní nabídku denně. "Bylo to maximum, čeho jsme tehdy mohli dosáhnout," tvrdí.

Dnes Groupon funguje ve 150 městech a inspiruje řadu dalších podobných serverů. Groupon se však dál drží své taktiky nenabízet více než jednu precizní výhodnou koupi denně. Zároveň svou rostoucí "vahou" garantuje její kvalitu. Raději nabídne jednu unikátní věc, než aby byl jednorázovým rozcestníkem pro ty, kdo náhodou zabrousí na jeho stránky v rámci hledání slev.

Mějte plán růstu

"Věděl jsem, že čas od času nebudeme mít dokonalou nabídku, na kterou budou všichni slyšet," vysvětluje Mason. Pokud by firma usilovala o to, aby se přihlásilo hodně lidí na jedinou nabídku, velice by si omezila možnost zasáhnout co nejširší klientelu. Pokud by se jim konkrétní nabídka nelíbila, nehlásili by se.

Groupon tak brzy vyvinul jednoduchou a strategicky velice výhodnou možnost: Dal lidem možnost se přihlásit k emailovému odběru denních nabídek. Pokud se klientovi nebude líbit jedna, může se mu další den líbit jiná. Firma tak má větší šanci se trefit, a tedy uspokojit poptávku po slevách, resp. výhodných nákupech.

Nepřeceňujte sociální sítě

V dnešní době až kacířská myšlenka má své opodstatnění. Samozřejmě, postavit své podnikání na online komunikaci je velice zajímavé a vhodné z toho důvodu, že je na internetu celá řada možností oslovení lidí, nástrojů komunikace, podpory, propagace a interaktivity.

Mason však tvrdí, že by bez váhání vyměnil 10 fanoušků své stránky na Facebooku nebo followers na Twitteru za jednu konkrétní fungující emailovou adresu.

Navíc úspěch Grouponu se opírá především o zásobu firem, které nabízejí výhodné slevy, která vystačí na půl roku. A o tyto firmy se stará velice staromódně tým manažerů, kteří získávají nové partnery a tvoří s nimi klasické obchodní strategie. Další tým se stará o to, aby každý zákazník získal svou objednanou slevu a byla mu doručena včas a v plném rozsahu.

Groupon tak kombinuje fungování klasické "kamenné" firmy s možnostmi, které mu otevírá internet.

Zdroj: Bnet.com

Management
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #14: IPO, jaké letos svět neviděl, a nekonečný celní příběh

Nahoru, nebo dolů #14: IPO, jaké letos svět neviděl, a nekonečný celní příběh

27. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Podcast