Evropské emisní cíle pro auta se posouvají. Když se ale něco jednou podepíše, mělo by to platit, varuje šéf české Toyoty
Automobilky nebudou platit pokuty za nesplnění emisních limitů v roce 2025. Tyto cíle se rozloží do tří let a hodnotit se bude průměr za roky 2025 až 2027. S takovým návrhem přišla v týdnu předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Teď si všichni oddechnou, že se nenaplní ty nejhorší scénáře, má to ale háček, říká Martin Peleška, šéf českého zastoupení Toyoty a Lexusu. Když se něco posouvá sem a tam a pravidla se mění během hry, můžeme se také dostat do situace, kdy nebudeme schopní dělat vůbec nic, varuje. Podle čeho lidé nakupují auta? A čeho by se chtěl Peleška v automobilovém průmyslu dočkat?
Akční plán
Ve středu 5. března by mělo být jasné, jak chce Evropská komise pomoci automobilovému průmyslu. Ten není zrovna v nejlepší kondici, a to jak kvůli nezájmu o auta s bezemisními technologiemi, tak kvůli snaze plnit emisní cíle. Podle Pelešky rozhodně nepomohou dotace, podle něj trh pouze překroutí a pokřiví, takže k nevyhnutelnému prozření dojde později. "Chtěl bych se dožít toho, aby se trh řídil tím, co chtějí zákazníci," říká.
Z byznysu s auty je politikum
"Elektrická auta u nás dostala nálepku diktátu z Bruselu a teď se to s nimi veze," zmiňuje Peleška. Z mobility jako takové se podle něj stalo politické téma. Zákazníci si přitom auta vybírají (i) na základě emocí. Napětí je cítit nejen mezi výrobci aut, ale i mezi dealery a zákazníky. "Už to není tak, že přijde zákazník do autosalonu a ptá se dealera, které auto je nejlepší. Teď se ptá na to, čím bude moct jezdit za pár let, aby mu to někdo nezakázal," vysvětluje šéf českého zastoupení Toyoty.