US MARKETZavírá za: 0 h 2 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META-0,92 %
TSLA+4,72 %
AAPL+0,53 %

Evropské emisní cíle pro auta se posouvají. Když se ale něco jednou podepíše, mělo by to platit, varuje šéf české Toyoty

Vendula Pokorná
Vendula Pokorná
5. 3. 2025 | 6:19
Automobilový průmysl (automotive)

Automobilky nebudou platit pokuty za nesplnění emisních limitů v roce 2025. Tyto cíle se rozloží do tří let a hodnotit se bude průměr za roky 2025 až 2027. S takovým návrhem přišla v týdnu předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Teď si všichni oddechnou, že se nenaplní ty nejhorší scénáře, má to ale háček, říká Martin Peleška, šéf českého zastoupení Toyoty a Lexusu. Když se něco posouvá sem a tam a pravidla se mění během hry, můžeme se také dostat do situace, kdy nebudeme schopní dělat vůbec nic, varuje. Podle čeho lidé nakupují auta? A čeho by se chtěl Peleška v automobilovém průmyslu dočkat?

Akční plán 

Ve středu 5. března by mělo být jasné, jak chce Evropská komise pomoci automobilovému průmyslu. Ten není zrovna v nejlepší kondici, a to jak kvůli nezájmu o auta s bezemisními technologiemi, tak kvůli snaze plnit emisní cíle. Podle Pelešky rozhodně nepomohou dotace, podle něj trh pouze překroutí a pokřiví, takže k nevyhnutelnému prozření dojde později. "Chtěl bych se dožít toho, aby se trh řídil tím, co chtějí zákazníci," říká. 

Z byznysu s auty je politikum

"Elektrická auta u nás dostala nálepku diktátu z Bruselu a teď se to s nimi veze," zmiňuje Peleška. Z mobility jako takové se podle něj stalo politické téma. Zákazníci si přitom auta vybírají (i) na základě emocí. Napětí je cítit nejen mezi výrobci aut, ale i mezi dealery a zákazníky. "Už to není tak, že přijde zákazník do autosalonu a ptá se dealera, které auto je nejlepší. Teď se ptá na to, čím bude moct jezdit za pár let, aby mu to někdo nezakázal," vysvětluje šéf českého zastoupení Toyoty.

Nová auta v Evropě mají být po roce 2035 bez emisí, potvrdila Evropská komise

Nová auta v Evropě mají být po roce 2035 bez emisí, potvrdila Evropská komise

Automobilový průmysl (automotive)ElektromobilitaEvropská ekonomikaEvropská unieRegulaceRozhovor
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa