Čeští mileniálové a jejich vztah k penězům

Jen třetina mladých Čechů má jasnou představu o své kariéře a každý druhý netuší, čím se bude živit. Přesto se na budoucnost těší a nejsou fatalisté, ukazuje výzkum České spořitelny a agentury Kantar.
Z výzkumu vyplynulo, že generace narozená po roce 1989 se chce v životě především realizovat, tedy dělat, co ji baví, ale úplně neví, jak na to, a postrádá sebevědomí. Ačkoli jsou čeští mileniálové do jisté míry konzervativní – nechtějí finančně riskovat a budoucnost si spojují zejména s rodinou a s ČR –, významné procento z nich má podnikatelské ambice a cestování je takřka pro každého z nich tím, do čeho by investovali nejraději.
Budoucnost je nejasná, ale fajn!
Většina mileniálů (51 %) nemá jasnou představu o své budoucí práci a kariéře. Přesto jsou mladí optimisty a na budoucnost se vyloženě těší 83 % z nich (u Čechů nad 30 let je to pouze 69 %). Mladí Češi nejsou fatalisté a 84 % z nich věří, že každý je svého štěstí strůjcem (83 %). Méně než polovina je naopak přesvědčena, že život je determinován tím, do jaké rodiny se narodí (40 %). Takřka každý druhý má maturitu (34 %) nebo vysokou školu (11 %).
Rodina je základní (sebe)jistota
Nejdůležitější je pro ně, vedle rodiny a zdraví, práce, která je bude bavit (53 %). Přesto postrádají sebevědomí (za sebevědomé se označuje pouze 24 % oslovených) a životní jistotu čerpají především od okolí – partnerů (21 %) a blízkých (18 %). S důrazem na rodinu a práci souvisí také největší obavy – bojí se samoty (44 %) a životního selhání (40 %). Dvě třetiny mileniálů žijí v páru (68 %), single je třetina z nich (32 %).
Poznat svět a vrátit se domů
Ačkoli rodiče jsou pro většinu mladých pod třicet hlavním zdrojem financí, takřka polovina z nich (42 %) se živí sama a zhruba každý čtvrtý (22 %) z českých mileniálů by chtěl zkusit podnikat. Pokud by měli k dispozici 200 tisíc korun, investovali by je především do cestování (88 %) a vlastního bydlení (44 %). Českou republiku ale na dlouho opouštět nechtějí, většina z nich se nechce stěhovat z místa, v němž nyní žijí (82 %).
Utrácet ano, zadlužit se ne
Ačkoli nešetří a za optimální finanční rezervu považují 2–3 měsíční platy (28 %), jsou finančně opatrní a nechtějí se zadlužovat. Spíše odmítají produkty, jako jsou hypotéka (44 %), spotřebitelský úvěr (56 %) nebo kontokorent (63 %), ačkoli třetina z nich (28 %) nějakou půjčku má. Ve srovnání se staršími generacemi (nad 30 let) jsou ochotni utrácet zhruba o 20-30 % více (1 000 Kč za večeři pro dva, 300 tisíc za auto a dva tisíce za boty). Možná překvapivě stále preferují především velké banky (ČS, KB, ČSOB), kde má účet 55 % z nich.
Zdroj: Česká spořitelna
Doporučujeme
Aktuality
