12 investičních pravidel pro každého

Od koho by se člověk měl učit investičním dovednostem než od lidí s dlouholetou praxí. Daniel Bunting se o peníze svých klientů stará již téměř 40 let. Za tu dobu dal dohromady celou řadu pravidel a investičních strategií. Nabízíme dvanáct těch nejdůležitějších.
1. Zbavte se akcií firem, které oznámí velké akvizice, jsou na první pohled příliš diverzifikované nebo plýtvají penězi stěhováním se do nových sídel.
2. Vyhněte se investicím do těch firem, jejichž management bojuje s analytiky.
3. Zbystřete, když zjistíte, že se vedoucí pracovníci začínají zbavovat akcií své firmy. V tu chvíli vám může být jedno, jak přesvědčivě takové kroky obhajují. Top manažeři stavebních firem i vysoce postavení zaměstnanci hypotéčních institucí se takhle před rokem 2008 zbavili akcií za miliardy dolarů.
4. Držte se na míle daleko akcií firem, jejichž odvětví prochází výrazným investičním boomem. Většinou rychle dojde k přečerpání jejich kapacit a dostanou se na pokraj nevyhnutelného kolapsu.
5. Vyhýbejte se investicím do průmyslových firem. Zažívají buď strmý růst, nebo ještě strmější pád. Jsou příliš cyklické.
6. Berte s rezervou názory ekonomů ani investorských ikon. (A máte to!)
7. Stejně tak při obchodování nedůvěřujte matematickým vzorcům. Selžou obvykle ve chvíli, kdy je nejvíce potřebujete.
8. Zaměřte se na akcie, které nakupují firemní insideři a další lidé dobře obeznámení s fungováním firmy. Vědí, proč to dělají.
9. Vybírejte akcie firem, které umějí vydělávat. Zisk je znamením toho, že je firma dlouhodobě schopná zajistit výdělek i svým investorům.
10. Zajímavou investici představují firmy, které mají ve svém oboru monopolní (nebo alespoň takřka monopolní) postavení. Výhodné jsou také většinou investice do společností, kterým se podařilo z trhu odstranit přímé konkurenty.
11. Nekupujete jen "nějaké akcie", ale podíl na celém podniku a jeho činnosti. Proto dávejte pozor na kvalitu podnikání firmy a zaměřte se na schopnosti řídícího managementu.
12. Investujte do společností, které získaly důvěru spotřebitelů a které mají silnou značku.
Zdroj: Ritholtz.com
Aktuality

