Ruský řetězec supermarketů Lenta převzal konkurenčního prodejce Monetka
Ruský řetězec supermarketů Lenta převzal konkurenčního prodejce Monetka. Firma o tom v úterý informovala v tiskové zprávě, cenu akvizice neuvedla. Lenta patří na maloobchodním trhu v Rusku mezi pět největších řetězců a předloni v létě dokončila transakci, po které se stala vlastníkem supermarketů Billa v Rusku.
Převzetím řetězce Monetka získává Lenta jeho 2120 obchodů se smíšeným zbožím. Nákup financovala z části vlastními penězi, z části vypůjčenými. Monetka patří mezi deset největších maloobchodních řetězců v Rusku a loni zvýšila tržby o 29 procent na 177,8 miliardy rublů (42,8 miliardy Kč). Růst tržeb pokračoval i v letošním prvním pololetí.
Od loňského února, kdy Kreml nařídil, aby se desítky tisíc ruských vojáků zapojily do bojů na Ukrajině, čelí zákazníci obchodů v Rusku výrazně vyšším cenám a naopak nižším příjmům. Vzhledem k nižší kupní síle se zvyšuje poptávka po zboží za snížené ceny.
Deník Kommersant citoval v červenci experta na maloobchodní sektor, který odhadl případný nákup Lenty na 60 až 70 miliard rublů (14,4 až 16,8 miliardy Kč). Zdroj obeznámený s dohodou dnes agentuře Reuters řekl, že tento odhad se blíží skutečnému číslu.
Monetka má kolem 23 000 zaměstnanců a působí převážně na Urale a v oblasti západní Sibiře, kde si teď upevní postavení na trhu Lenta. Její vedení uvedlo, že značka Monetka zůstane a že některé prodejny Mini Lenta budou přejmenovány na Monetka. Transakci schválilo představenstvo Lenty a ruská Federální antimonopolní služba (FAS), sdělila Lenta.
"Nyní před námi stojí ambiciózní, ale dosažitelný úkol - integrace aktiv dvou předních řetězců s potravinami v zemi," uvedl generální ředitel firmy Lenta Vladimir Sorokin. To by zahrnovalo kombinaci osvědčených postupů obou řetězců a následně integraci logistiky, IT a operačních systémů, dodal Sorokin.
Konkurenti Lenty X5, Magnit a O'Key v minulém roce poukazovali na důležitost diskontních prodejen ve svých strategiích. Lenta uvedla, že akvizice Monetky jí pomůže realizovat strategické plány dosáhnout do roku 2025 tržeb jednoho bilionu rublů (asi 240 miliard Kč).
Zdroj: ČTK