25. 2. 2021 21:31
ABCD investora: Tipy na výběr akcií (nejen) ve středoevropském regionu
Magazín Barron's otiskl na obálce svého víkendového vydání křiklavý titulek "Facebook má hodnotu pouhých 15 USD", což jinými slovy znamená, že jeho akcie mají i po mohutném poklesu z hodnot po IPO stále kam padat. Proč?
Akcie se obchoduje za 116násobek zisků. P/E valuace Googlu a Applu se pohybují jen kolem 20. Cena odpovídající desetinásobku tržeb Facebooku je přemrštěná, jde o dvojnásobek valuací Googlu.
Facebook zatím neumí pořádně vydělat na mobilních uživatelích. Skutečnost, že musel vysolit 1 miliardu za Instagram, je znepokojující.
V rámci jednoho čtvrtletí stoupl podíl uživatelů využívajících POUZE mobilního přístupu z 9 % na 11 % a je pravděpodobné, že tento trend bude pokračovat. Uživatelé tráví kratší čas na stránkách Facebooku, naproti tomu dávají přednost mobilním aplikacím, čímž navyšují tržby Applu a Googlu.
Facebook byl zvyklý vydělávat na množství reklam zobrazujících se uživatelům na velkých obrazovkách stolních počítačů a notebooků. Jenomže mobilní reklamy, které se automaticky spouštějí a zabírají relativně velkou část displeje smartphonů, ruší a rozčilují uživatele při čtení statusů a zpráv.
Demografie Facebooku rozhodně nenahrává.
Šušká se o tom, že se ještě mnoho insiderů chystá Facebook shortovat, tedy v podstatě akcie prodávat.
Facebook nenabízí žádný průlom. Výhled je jednoznačně medvědí: firma s takto nepřesvědčivým obchodním modelem si nezaslouží vysoké valuace.
Poznámka: Grafika nezohledňuje pondělní 9% pokles akcií Facebooku.