Jak na úspěch? Buďte sami sebou - a sami se sebou

Schopnost týmově spolupracovat dnem i nocí je zásadním klíčem k úspěchu. K penězům. Takový obrázek malují personální agentury drtivé většiny firem, zejména těch nadnárodních. Účinný networking, čili schopnost zavést řeč a navázat kontakt s kdekým z dané branže, má podobně příhodný efekt, radí zase poradenští rozumbradové.

Ani jedno z toho nemusí být úplně pravda. Aktuální výzkum ukazuje, že pro rozvoj osobnosti je neméně zásadní i schopnost být sám se sebou, trávit čas o samotě. Právě tehdy člověk rozvíjí vlastní kreativitu i spiritualitu a nechává rozproudit vnitřní intelektuální energii.

Zřejmě ne náhodou prožili Ježíš, Buddha, Mohamed i Mojžíš ona určující zjevení právě o samotě. Zřejmě ne náhodou bývají největší géniové samotářští: britský psychiatr Anthony Storr uvádí v knize Solitude: A Return to the Self Beethovena, Kafku a Newtona jako příkladné typy samotářských géniů.

Svět přitom patrně ještě nepoznal génia, jenž by osobnostně vyrostl díky týmové spolupráci v rámci některé z nadnárodních firem.

Kdepak tým

Přehnaný důraz na navazování kontaktů a na družení se totiž člověka nejen odpoutává od sebe sama, ale činí jeho myšlení méně výkonným, totiž stádovým. Sociální psychologové označují za "společenskou zahálku" stav, kdy člověk pracuje méně výkonně právě proto, že si je vědom faktu, že je členem týmu. Když tahají dva za lano, nikdy ze sebe nevydají tolik, jako kdyby tahali sami - vždy budou spoléhat na síly druhého a šetřit v "jeho stínu" část sil vlastních. Dva lidé v cizím městě se málokdy pohybují tak efektivně, jako kdyby jím procházeli sami. Domněnka, že "ten druhý" se orientuje a dává pozor na cestu, bývá téměř pravidlem, i když je třeba zcela falešná.

Jak ve své studii dokládá Adam Waytz, psycholog z Harvardu, rozsáhlá síť kontaktů v rámci jedné branže vede dotyčného k tomu, že je méně empatický ke společensky či profesně vzdálenějším lidem.

Ekonomové by to označili za klesající dodatečný užitek: potkávat se s více a více lidmi z jedné branže nakonec ústí ve stav, kdy už nám další takový kontakt vůbec nic nového nepřináší - dodatečný užitek, který máme z 1001. kontaktu v rámci branže, bude zřejmě mnohem menší než užitek, jehož bychom se nadáli díky navázání kontaktu s prvním člověkem z branže úplně odlišné.

Úspěch v byznysu často závisí na prvním dojmu. Jak zapůsobit co nejlépe?

Úspěch
Přestat sledovat
10. 4. 2021 20:31
Jaroslav Brychta (XTB): V rámci výsledkové sezóny budou nejdůležitější výhledy samotných firem
Akcie ČR
Přestat sledovat
Americké akcie
Přestat sledovat
Evropské akcie
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Světové akcie
Přestat sledovat
8. 4. 2021 17:01
Michal Semotan (J&T Banka): Brzdou růstu akcií ČEZ je i jeho management, zajímavými tituly jsou na…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Expertní tržní výhledy
Přestat sledovat
Investiční tipy
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
9. 4. 2021 6:41
Česká energetika má prostor se připravit na budoucnost, čas ale utíká. Panika je vyvolaná lobbisty…
Akcie ČR
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Dividendy
Přestat sledovat
Energetika
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
7. 4. 2021 13:01
Petr Beneš (WOOD & Company): Z komodit bych si nyní vsadil na stříbro, zlato pak sám nakupuji jako…
Investiční alternativy
Přestat sledovat
Komodity
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Průmyslové kovy
Přestat sledovat
Přestat sledovat
Ropa Brent
Přestat sledovat
Ropa WTI
Přestat sledovat
Rozhovor
Přestat sledovat
Stříbro
Přestat sledovat
Vzácné kovy
Přestat sledovat
Přestat sledovat