US MARKETOtevírá za: 15 h 54 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Končí zlatá horečka? Inzeráty napoví

Mediální trh žije z reklamy. Bez reklamních příjmů mediální periodikum zkrachuje během pár měsíců. Příjmy od předplatitelů stačí s bídou na provoz redakce, a to jen za podmínky, že ji tvoří pouze šéfredaktor a jeho asistentka. Je zřejmé, že hlavní příjmy plynou z inzerátů. Inzeráty něco stojí. Inzerent musí vydat peníze a očekává, že za to něco dostane.

Akcieatrhy.cz
Akcieatrhy.cz
31. 8. 2011 | 13:00
Zlato

Pokaždé, když vzniká nákupní horečka, začíná to nenápadně. Nejprve vznikne z nějakého důvodu poptávka. Polehounku, pomalinku začne růst cena. Specialisté, kteří investici sledují, zavětří a rozhodnou se vstoupit do obchodů se spekulací na budoucí vzrůst ceny. Šíří se šeptanda o výhodné investici a do spekulací vstupuje větší množství profesionálů, kteří cítí obchodní příležitost.

Ve chvíli, kdy profesionálové mají v obchodě své peníze, jsou osobně zainteresováni na růstu ceny. Tyto informace začnou dávat dál, například přátelům na golfu, klientům a známým. Vyvolaný zájem způsobí další růst ceny.

Nyní se už o investici začíná mluvit i v ekonomickém tisku. Situace začíná přitahovat drobné investory - a cena dál roste. Investiční firmy zabývající se zprostředkováním toto množství potenciálních zájemců nenechává v klidu a začnou tuto investiční příležitosti nabízet. Objevují se první zprávy v normálním tisku a sdělovacích prostředcích. Začíná se o tom mluvit veřejně. V televizi se objeví informace, že investice dosáhla historicky nejvyšší ceny. Analytici se předhánějí v odhadech budoucího růstu.

V tuto chvíli se o investici začíná bavit celá veřejnost. Taxikáři dávají doporučením svým pasažérům, kadeřnice doporučují nákup svým zákaznicím, chápajícím začíná být naprosto zřejmé, že něco je špatně.

Investiční společnosti, které živí provize, se snaží využít nastalé situace a pomocí inzerátů zvýšit počet obchodů, a tím i svoje zisky. Inzeráty se běžně k nabízení investic nepoužívají, protože jsou drahé, ale teď je ta chvíle, kdy se to bohatě vyplácí.

Ve chvíli, kdy se v tisku a na billboardech objeví inzeráty, nastává chvíle prozření. Investiční příležitost je u konce. Profesionálové, kteří jsou v obchodě do začátku, neomylně vycítí příležitost zbavit se nakoupených investic a prodat je médii vybičované veřejnosti. Nastává vlna výprodejů, která sráží cenu a drobným investorům zůstávají oči pro pláč. Investiční bublina končí, trh splaskává, ti, kdo vstoupili do obchodů těsně před vrcholem, počítají ztráty.

Šíří se rozčarování a panika. Kdo ještě neprodal, prodává v panice nyní, aby mu něco zbylo. Ti, kdo byli v trhu od začátku a mají vyděláno, nakupují od těch, kdo se v panice všeho zbavují, ještě jednou vyženou cenu výš, ale cena už nedosáhne nového maxima, takže profesionálové trh opouštějí a cena opět padá. Je na čase se přesunout jinam.

Zlatý příklad

V roce 2006 začalo růst z hodnoty okolo 500 USD, aby na začátku roku 2008 skončilo na úrovni 1 000 USD. Vypadalo to na vynikající investici. 100 % během dvou let, roční zisk 50 %, no nekupte to za ty peníze.

Aktuální cenu zlata sledujte zde

Obchodní firmy vydělávající na zlatě si mastily kapsy a zvěst o tom, že zlato letí nahoru, pronikla nejprve do ekonomického tisku, posléze do normálních sdělovacích prostředků, a následně i do inzertních příloh novin a časopisů. Nejrůznější firmy nabízely zlaté zboží, zprostředkování nákupu zlata a další zlaté příležitosti. Bohužel, krátce poté, co se objevily inzeráty, zlatá horečka skončila.

Pokračování článku najdete na serveru Akcieatrhy.cz

InvestováníMédiaPsychologieZlato
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa