US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+1,00 %
NASDAQ+0,52 %
S&P 500+0,52 %
ČEZ+0,25 %
KB+0,00 %
Erste+1,08 %

Co všechno ti dnešní mladí kazí! Patří jim za to poděkování?

Že je mládež hrozná, ví lidstvo od té doby, co se mládež objevila. Adam vrčel na Ábela s Kainem, Terach se s podezřením díval na záliby Abrahámovy a Abrahám naprosto nechápal, co si to zase vymýšlí Izák. My (je mi 51 let, aby nevznikly nejasnosti) dnes s podobnou dávkou nelibosti sledujeme, co že to vymýšlejí naši potomci, zhruba narození v posledních dvaceti letech druhého tisíciletí. Někdy se jim říká mileniáni (nebo mileniálové, čeština se ještě pořádně nerozhodla), jindy generace Y, ale nejčastěji zkrátka "ti mladí". Jako vždycky zkazí, na co sáhnou.

Daniel Deyl
Daniel Deyl
15. 7. 2017 | 18:00
Demografie

Následující výčet zahrnuje osm institucí, jež podle amerického serveru MarketWatch trpí působením mladých. Máte-li potomstvo v takovém věku, či spadáte-li dokonce do řečené kategorie sami, posuďte, nakolik tomu odpovídá vaše vlastní zkušenost. Český čtenář má tu spornou výhodu, že může sledovat, jak se jeho životní styl lišil a liší od jeho amerických současníků.

1. Pracovní doba od devíti do pěti

Mileniálové požadují, aby jejich práce byla časově pružnější, než tomu bývalo za jejich rodičů. Na 40 % z nich pracuje alespoň jeden den v týdnu doma. To má tu zjevnou výhodu, že nemusejí chodit do práce, ovšem také stejně zjevnou nevýhodu, že nemohou z práce ani odejít. Na 68 % z nich kontroluje pracovní e-mail i v době, kdy jejich otcové již dávno měli padla.

2. Focus groups čili ohniskové skupiny

Autoři sociologických a marketingových výzkumů se potýkají s faktem, že jim mileniálové lžou a nic jim o sobě nechtějí prozradit. Na první pohled si řeknete, že dobře sociologickým a marketingovým průzkumníkům tak. Jsou to však oni, kdo má poslední slovo, protože ti nesdílní mileniálové naopak sdílejí vše, na co přijdou, sociálním médiím. Proto toho o nich sociologové a marketéři vědí nekonečně více, než věděli o jejich rodičích. Teď jsou to pro změnu mileniálové, komu dobře tak.

3. Randění

Když máte Tinder a OkCupid (nebo třeba Lidé.cz), k čemu ztrácet čas kytkami a večeřemi? Mileniálové randí častěji, snadněji a volněji než jejich rodiče. Již proto, že on-line je potenciálních partnerů nevyčerpatelné množství a ztráta každého jednotlivého z nich je méně citelná, než když jste museli děvče domanévrovat do kina, za stůl v restauraci či později dále. Kdosi také odhalil, že průměrná schůzka dnešních dvacátníků či třicátníků je o polovinu kratší než v roce 1980. To lze považovat za rozumné – zkuste se posadit za stůl se zapálenou držitelkou účtu na Tinderu; také ten zážitek budete chtít zkrátit na nezbytné minimum.

4. Ubrousek

Obyčejný papírový ubrousek je na nezadržitelném ústupu. Nevydržel dravý nájezd papírových utěrek, jež ovládají 86 % amerického mileniálního trhu. Je to logické – ačkoli základní smysl existence utěrky se se základním smyslem existence ubrousku překrývá, utěrky mají tu výhodu, že jsou smotány na tyči, aby se co nejvíce pletly s toaletním papírem. Také se mileniál nemusí naučit ji skládat, což vyhovuje jeho naturelu nedělat nic, co je potřeba se učit (s možnou výjimkou her v jakékoli digitální podobě, i když to je možná spíše doména jeho dětí z generace Z).

5. Běhání, golf

Deník Wall Stret Journal loni napsal, že do kategorie 18-34 let spadá pouze 33 % lidí, kteří ve Spojených státech běhají, aniž by museli. Také celkový počet běžců klesá v posledních třech letech z dosud rekordních 19 milionů v roce 2013. Podobně mileniálové nehrají golf; britský deník The Guardian napsal, že pokud to takhle půjde dále, veškerý golf zhyne na úbytě ro doku 2052. Asi je na greenu špatný signál.

6. Mýdlo

Dnešní mladí se nemyjí mýdlem. Ne proto, že by snad byli špindírové, kdepak. Právě naopak, kostka mýdla, jakou znaly dosavadní generace, je podle mileniálů nechutná, protože jsou na ní bacily. Proto příslušníci generace Y (říkali bychom jim GenY, jejich děti by pak ale byly GenZeři, což by bylo až zbytečně nactiutrhačné) používají mýdlo tekuté, hrdě baciluprosté. Proto také mileniálové jsou mladí, kdežto naši dědečkové, kteří se drhli oním nechutným kostkovým mýdlem, jsou již dávno po smrti.

7. Sex

Nejen rande, nýbrž i sex sám je činností méně oblíbenou než dříve. Lidé narození v letech šedesátých nahlásili v (i tak dost nepravděpodobně vysokých) 6,3 % případů, že mezi 18. a 24. rokem sexuálně abstinovali. Za lidi o deset let mladší čítá týž údaj neuvěřitelných 11,5 % a v případě mileniálů je to tragických 15 %. Víme, že civilizované lidstvo vymírá, ovšem při pohledu na sexuálně laxní generaci to nejen nepřekvapuje, ale snad ani nezarmucuje.

8. Špunty

Vážně, naši potomci neradi podstupují rituál s vývrtkou (případně tužkou, svazkem klíčů či jinou amatérskou náhražkou vývrtky). Ačkoli, alespoň v USA, jsou zdatnějšími pijany vína než kterákoli jiná generace, pijí je z plechovek, papírových krabic a lahví se šroubovatelnými uzávěry. Možná to může pomoci vysvětlit bod 7 – člověk si snadno představí, že po požití vína z plechovky je romantický život omezen na "podej mi hadr, miláčku".
Můžeme se podle vkusu přít o to, zda demise uvedených institucí lidstvu budou ku prospěchu. Ale můžeme se shodnout na tom, že s tím nejde nic dělat. Ani obvyklé způsoby vycházení s protivenstvími doby, jako byly vystěhovalecký pas nebo vstup do kláštera, nezaberou. Jak praví píseň z muzikálu Kabaret, zítřek patří jim.

DemografieSvětová ekonomikaZajímavost dne
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nebaví vás drahá NVIDIA? Vsaďte na boom AI přes komodity

Nebaví vás drahá NVIDIA? Vsaďte na boom AI přes komodity

25. 6.-Tomáš Beránek
Průmyslové kovy