Jak napsat status na Facebooku, aby z něj byl hit?

Vytvořit příspěvek na Facebooku, který se lavinově šíří mezi uživateli, si přeje snad každý obchodník, který se rozhodl prorazit reklamou na sociálních sítích. Tento novodobý nástroj marketingu má navíc jednu ohromnou výhodu – je zadarmo.
Podívejte se na následující příklady mnohonásobně sdílených interaktivních reklam a zajisté sami odhalíte, co je spojuje. Stejně jako u každé jiné reklamy je potřeba k vytvoření úspěšného statusu notná dávka kreativity, správné načasování a trocha štěstí.
Tip: Zkuste zavítat například na stránky BuzzFeed, kde najdete vždy seznam 20 nejúspěšnějších příspěvků každého týdne.
Jak najít Svatý Grál v digitálním světě sociálních médií?
Ujistěte se, že sdílíte média, o která je mezi uživateli skutečně zájem. Pandemic Labs zjistili, že marketéři mnohem častěji sdílejí textové odkazy, uživatelé mají přitom ve větší oblibě videa a fotky.
Svůj obsah umístěte na Facebook, Twitter a YouTube, zkrátka na všechny sociální servery, kde se pohybuje co nejvíce lidí a je pro ně snadné obsah sdílet.
Je z vaší reklamy patrná osobnost?
Vdechněte svému produktu nebo službám život tím, že za nimi bude stát nějaká postava nebo známá osobnost. Například v interaktivní reklamě na Old Spice hraje Terry Crews na hudební nástroje tím, že zapojuje jednotlivé svaly. Je to jen deodorant, řeknete si. Ale Procter & Gamble našel unikátní cestu, jak jej zosobnit. (Na konci reklamy mají uživatelé možnost zahrát si pomocí klávesnice prostřednictvím Crewových svalů vlastní song.)
Buďte neformální
Tón vašeho obsahu musí být autentický. Měl by připomínat obvyklou neformální konverzaci. Zaměřte se na obsah, který lidem utkví v paměti a přiměje je mluvit o něm se svými kolegy, přáteli a rodinou. Reklama "Wassup" pro Budweiser je postavena na jednoduchých dialozích party chlápků.
Nikdy nevíte, co s vaší reklamou udělá veřejnost
Nezáleží na tom, jak pečlivě svou reklamu vyladíte. Nikdy nemůžete tušit, co na vás vymyslí veřejnost, která má váš příspěvek plně v rukou. Retailový řetězec Walmart vyhlásil soutěž v souvislosti s reklamní kampaní na energetické papírky s kofeinem Sheets Energy Strips, jejíž tváří se stal americký zpěvák Pitbull. Lidé měli své prodejně Walmart dávat na Facebooku do poloviny letošního července likes, protože obchod s největším počtem měl za vítězství spolupracovat s populární americkou osobností.
Vše by se vyvíjelo podle plánu, kdyby soutěž nebyla zneužita internetovými recesisty Davidem Thorpem a Jonem Hendrenem ke kampani "Vyhostěte Pitbulla na Aljašku". Pointa byla v tom, že měli uživatelé Facebooku prostřednictvím udílení likes hlasovat pro nejvzdálenější pobočku Walmartu v nehostinném městečku Kodiak na Aljašce. Místo je známé pro hojný výskyt největšího z medvědů hnědých (kodiaka) a je tomu přizpůsoben i sortiment tamního Walmartu (například potřeby pro jeho lov, sněžnice nebo repelenty). Kodiak s pouhými 6 tisíci obyvatel, podpořený ovšem masivní internetovou komunitou, soutěž s takřka 50 tisíci likes vyhrál. Pitbull tak skutečně míří na Aljašku!
Vyprávějte příběh
Vymyslete si poutavý příběh doprovázený vhodnými ilustracemi, které mohou být dojemné, šokující nebo na hraně a jsou jedinečné ve vztahu k vaší značce. Reklama, která se dotkne citů, působivě informuje, inspiruje a přiměje k akci.
Takto například získal Google pro své reklamní video "Dear Sophie" 7,7 milionu uživatelů. V reklamě se vypráví příběh otce, který sleduje, jak jeho dcerka roste a pomocí emailů a dalších aplikací Googlu píše deník zachycující nejcennější momenty života.
Buďte vtipní
Udělejte něco neočekávaného a ohromujícího a ilustrujte to atraktivním obrázkem nebo příběhem. Vtipná reklama na Kia Soul 2011 "Party Rock Anthem" uvádí tři křečky v životní velikosti tancující uprostřed apokalyptického světa robotů. Za poslední rok ji vidělo skoro 20 milionů lidí.
Šokujte
Zkuste něco netradičního. Je to častá cesta k získání pozornosti diváka, přiměje ho sdílet příspěvek. Mezinárodní verze reklamy na Evian zobrazující partu batolat na kolečkových bruslích získala v roce 2010 58 milionů zhlédnutí.
Přijatelný pro širokou veřejnost
Příspěvky, které mohou být bez problému sdíleny v práci, se šíří nejrychleji. Šíření reklamy roste exponenciálně, pokud ji lze sdílet s kolegy, přáteli a rodinou, zkrátka s lidmi obou pohlaví a všech generací.
Nejoblíbenější reklama Volkswagenu "The Force" je obdivuhodný spot s malým klukem v kostýmu Darth Vadera. Vznikl v době konání Superbowlu v roce 2011 a vidělo ho 54 milionů lidí.
Odhadněte správně délku videa
Video musí být přitažlivé a krátké. Nicméně pokud máte poutavý příběh doprovázený atraktivním videem, mohou mít i delší příspěvky velký potenciál sdílení, protože diváci se rádi dostanou hlouběji do příběhu a chtějí se dívat až do konce.
Nesmí to vypadat hned jako reklama
Diváci vypnou hned, jak zjistí, že koukají na reklamu. Podle harvardského průzkumu je to problém č. 1, kterému čelí všichni marketéři, když chtějí skrze sociální média protlačit značku. Na druhou stranu to neznamená, že byste měli značku z videa odstranit úplně. Buďte rafinovaní.
Tato reklama na TNT v belgické verzi, která získala 37 milionů zhlédnutí, zobrazuje značku až na jejím úplném konci:
Chytré načasování zveřejnění statusu
Nejlepší doba na vypuštění příspěvku do světa je mezi osmou ranní a čtvrtou odpolední. NE o víkendech! Večerní a noční odkazy nezískávají potřebné množství "likes" ani zhlédnutí. Lidí na internetu ubývá po čtvrté odpolední. Kolem deváté ranní si prohlížejí večerní a noční obsah, takže je nejlepší čekat se zveřejněním zhruba do 11 hodin dopoledne.
Následující mapa společnosti bit.ly znázorňuje, ve které dny a hodiny se na internetu pohybuje nejvíce lidí (čím modřejší, tím více uživatelů sociálních sítí).
Zdroj: Business Insider